Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1098 ggr
natha-mjau
0

utställnings klasser

Har kollat runt lite på SKAF nu och lärt på lite då jag ska ställa ut min kanin snart, då är det dessa klasserna jag undrar över:

A: Vuxna djur (enskilda, stammar och grupper).
Djuren skall vid bedömningen vara minst sex månader gamla. De kan indelas i stammar,
grupper och enskilda djur. En stam består av två honor och en hane. Stam eller grupp
skall innehålla samma ras, färg-, teckning och strukturvariant. Grupp består av tre
honor eller tre hanar.

B: Ungdjur (enskilda, stammar och grupper).
Djuren skall på bedömningsdagen vara minst fyra månader gamla och får ställas ut som
ungdjur ända fram till sju månader. Stambokförda kaniner får inte ställas ut i denna klass

När utställningen kommer ske kommer det vara 4 dagar kvar tills kaninen är 6 månader, alltså kan jag inte ställa ut i klass A,
på klass B står det att stambokförda kaniner inte får ställas ut i denna klass, vad menas med det egentligen?

T0vve
0

Du ska ställa ut i klass B, om kaninen är stambokförd betyder det att man har registrerat ett utställningsresultat (förhoppningsvis kaninens bästa) Men detta står isåfall på stamtavlan :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

natha-mjau
0

#1 detta blir alltså första gången jag ska ställa ut kaninen och har inte något resultat sedan tidigare. Men klass B alltså?

dermot
0

Som #1 säger du ska ställa i klass B. För som jag förstått det (ska inte säga att jag kan allt) så kan du endast stambokföra kaniner som är ställda i A, dvs kaniner över 6 mån vilket inte din kanin är då. Men jag kan ha fel :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

natha-mjau
0

Om jag har fattat rätt, sambokförda kaniner som redan har fått en utställningsbedömning/poäng får inte ställa ut i B igen, så det är alltså ingenting som drabbar mig.

dermot
0

Japp så är det :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

natha-mjau
0
[sstorm]
0

Så är det inte alls. När du stambokför en kanin så är det den poängen som syns på den avkommor sedan. Du kan ställa din kanin i B klass hur många gånger du vill så länge den är i rätt ålder.

dermot
0

Men man kan inte stambokföra en kanin i klass B väl?

*Som sagt, jag är ingen expert, men jag har förstått det så*

// Anka

[sstorm]
0

#8 Du kan ju ha ställt den i A klass, stambokfört och sen ställer den i B klass igen. Om den är i mellan åldern (6-7mån)

dermot
0

#9 Jaha okej, då har jag fattat fel. Tack så mycket då vet jag :)

Och förlåt då till dig natha-mjau :)

// Anka

[sstorm]
0

#10 exemplet i #9 är alltså så man inte får göra ;)

dermot
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#11 Jaha okej ;)

// Anka