Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1021 ggr
cillan
0

understimulerad?

Min dotters kanin (ca 10-11 veckor gammal)har för några dagar sedan börjat flytta på sin toa-låda, han tar tag i den med tänderna och kastar iväg den, sedan ligger han på den rena plastytan som lådan stått på. jag har nu flyttat på lådan så han får fortsätta ha sin lilla "plast-yta" men han kastar iväg lådan även på denna nya plats, och jag har sett att han gnager lite på hörnen. 

Är han understimulerad? eller är detta bara "en kill-grej" som kommer i denna ålder?

han har både en lite träleksak och päronkvistar att gnaga på. jag har även gett honom en "gnag/godis-stång" som han älskade och gnagde tom på 2 dagar. Vill inte ge honom sådant för ofta för jag misstänker att det inte är så bra eller?

jag har provat ge honom gurka eller morötter med tanken att det är lite jobbigare att gnaga på men han rör de inte…. verkar inte tycka om gurka och morötter…. endast pellets, gräs, maskrosblad och sallad är smarrigt och hö kan man äta lite av som ett måste, men verkar inte vara en favorit.

han är ute på golvet varje dag och även ute i gräsmattan med koppel och vi tar ofta ut honom ur buren sitter och kelar med honom.

han har även fått en utebur igår som han verkade tycka mycket om och han fick vara där hela e.m och kvällen igår, innan vi tog in honom. Men han skickade iväg toalett-lådan inatt ändå..   :)

Fridaaaa
0

Ge inte godisstänger, inte bra för kaninen. Ge morot då och då, och grenar att gnaga på, men ge inte godisstänger och inte salt/mineral/kalksten heller.

Ge inte gurka för ofta, det är mer som "godis" (innehåller typ bara vatten).

Han är för liten för att gå i sele, dem ska helst vara äldre innan man tar ut dem i sele och koppel

Ge mindre pellets och mer hö, bättre för han, risken är att han äter sig mätt på pellets, hö är viktigare att han får i sig.

2 av mina kaniner med kasta runt toaletten så har inte en sån i buren längre, inte nödvändigt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.