Undervikt
Jag har en hona på 2,5år, en lejonhuvad dvärgras. Vet inte Vilken ras?, då hon är köpt i djuraffär där dom sa att hon var dvärgvädur. Men hon har uppåtöron och är mycket liten.
I alla fall, hon har smalnat av och väger väldigt lite.
Hon har inte fått någon pellets, då vi inte brukar ge det på somrarna, men nu ska vi nog ge det!
Har ni något mer tips? för att hon ska gå upp mer i vikt och lägga på sig lite?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Pellets borde göra susen. Testa att avmaska också, det kan vara där skon klämmer.
#1 Avmaska, har aldrig gjort det förut..!^^
Är det något medel man köper på t.ex Apoteket?
#2 Axilur, flytande. Finns receptfritt på Apoteket.
#3 Okej! Tack för tipset!:) Hur mycket kan det kosta?
#4 149:- enligt Apotekets webshop.
En dvärgvädur har inte "ståöron" om det inte är en blanding då, kan ju vara lejonhuvad kanin/dvärgvädur eller liknande. :)
Havre, solrosfrön och kall havregrynsgröt (utan salt) hjälper vikten :)
#6 Fast vissa fäller ju inte sina öron, som min teddydvärgvädur te.x ;) Fast oftast gör dom ju det :)
#7 Ja självklart finns det undantag, själv haft en "teddyvädur" med ståöron, men i normala fall så :)
Hej man ska ge kaniner hela året pellets, blandat med annan kaninmat - Best frends,eller annan märke som man kan köpa i Zooaffären.den bästa variant som jag brukade ge mina kaniner,köp en påse pellets,och en påse färdig kaninmat,ta en större hink och blanda innehåll från båda påsar i den.I en keramik skål du kan sätta om det är en kanin på morgonen en dl av den blandning,och kolla på eftermiddag,om den är uppäten, ge en till dl ,eller om det finns lite kvar ge lite till så att kanin kan äta på natten.
Dom äter faktisk nästan hela tiden.Kaniner tycker också om torrt bröd,tex ta en skiva bröd i toaster,när den är klar ,vänta att brödet blir kallt och ge kanin.
Kaniner tycker också om knäckerbröd.Jag hade i ett år två kaniner,lejon dvärg,vädur så jag vet.Ge till din kanin varje dag morötter,salladsblad, äpple, färsk potatis-inte kokt,gurka,plocka gräset,eller gå i koppel om du har möjlighet,så att kaninen själv kan äta den gräset som den vill ha.Dom tycker om maskrosblad, varje dag kanin måste ha hö att äta och halm-som dom både äter och ligger på den.
Lycka till! Mirela!
#9 Kaniner behöver inte pellets om de kan hålla vikten utan och även äter ett bra hö och SKA INTE äta sk. "gnagarblandningar" över huvud taget. De SKA dock ha hö men halm äter de inte, det ska de bara ha i botten av buren. Halm är väldigt näringsfattigt.
Bröd kan man ge som godis, men inte ofta! Det är dock ägaren som får ut mer av det än kaninen, kaninen blir lika glad av en bit pellets.
och potatis ska vara KOKAD.
#9 Precis som aammE säger, så måste inte kaniner ha pellets om dem håller vikten bra på hö =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Att pellets är viktig för kaniner jag lärde mig av uppfödare som sålde kaniner till mig,att potatis ska vara färskt hon sade till mig och mina kaniner fick dom ibland,men bara en av dom vill äta potatis.Så klart att dom inte ska äta bröd varje dag,mest som godis ibland.Och angående halm jag skrev om du läste ordentlig att dom ligger på den,men mina kaniner ibland åt den,fast dom hade också hö och allt annat.Dom väljde själv vad dom vill testa,och dom mådde jättebra. Dom fick också grenar att gnaga det är bra för tänder,för att dom blir inte för stora.
Jag undrar varför du tycker att dom ska inte ha gnagarblandning,det är torkad grönsaker och frukt och lite pellets,darför ska man köpa en påse pellets och blanda med den blandning.
Den lilla kanin som är underviktig behöver hjälp snabbt,så att den inte blir svag och dör,dom är så känsliga.Jag frågade angående mat och allt både uppfödare som sålde kaniner till mig och dom på Zoobutiken,jag skriver inte dumheter.Jag älskar djur och har också katt som är 11 år.
Tyvärr jag var tvungen att sälja mina kaniner eftersom jag är sjuk,orkar inte så mycket,min son som hjälpte mig städa buren-som var krångligt att städa två våningar,har allergi.
Mitt råd om buren om man har svårt att gå på knä,köp inte två vånings bur,köp i stället den som står på benen så att man bara öppnar locket står och städar.

#12 Gnagarblandning gör dem feta, mest fett i det, inte alls bra.
Konstig uppfödare, inte så kunnig i så fall, för kaniner måste inte ha pellets, däremot måste dem ha bra hö, hela tiden.
Lyssna inte så mycket på djuraffärer, dem kan oftast inte så mycket, ger fel info, gör allt för att sälja osv. Det är likadant med saltsten, det ska man inte ha till kaniner men många zooaffärer rekommenderar det för att sälja mer.
Bröd ska man ge sällan, men morötter kan man ge lite oftare, och grenar ska kaninen helst ha hela tiden, så att den kan gnaga ofta.
#13 *Lite utanför vad ni andra pratar om här* Men jag undrar det här med saltsten, varför ska de inte ha det? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#14 Dem kan få urinsten mm, alltså inte bra för dem. Bara en onödig sak. Och får kaninen pellets får dem i sig det dem behöver där i, och via höet & grönsaker & gräs & grenar:)
#15 jaha okej :) Mina har det (är i och för sig slut nu) men då behöver jag inte köpa nya alltså :) Tack för svaret!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#16 Nej det behöverdu inte :)
De kan orsaka njurskador och efter långvarig användning sådana skador som kan leda till döden med saltsten.
#12 Jasså, är det så viktigt med pellets? Var köper vildkaninerna sin pellets?
Gnagarblandning är inte bara torkade grönsaker, det är FETA frön av dålig kvalité (svart/vita solrosfrön bl.a.), klumpar i färglada färger (dåliga färgämnen) och annan skit som kaniner ej ska ha.
#18 är det farligt? när de endast har ätit/slickat på varsin saltsten, knappt det? De brukar tycka om det, men är det farligt? tar jag givetvis bort det :o
// Anka
#19 Hahah, nej, självklart inte om man slutar i tid, det är nämligen inte alls bra, även om de tycker om det. Därför skrev jag "långvarig användning".
Många försvarar dålig utfodring med "men de tycker ju om det", man kan ju tänka som så att om man hade låtit ett barn välja mellan att äta godis till middag eller att äta riktig mat så hade de allra flesta valt godiset, men det betyder väl inte att det är bra för dem? Kaniner är tyvärr inte kapabla till att fatta viktiga beslut kring sin utfodring själva.
#20 Vad bra :)
Haha det blev nog lite fel, tänkte inte på det x'd haha. Men jag tycker själv att jag är rättså duktig på att fodra bra, har fått mina erfarenheter från olika uppfödare och hoppas att allt är rätt, ingen har klagat hittills ;). Dock har just saltsten alltid funnits i mitt bakhuvud att de ska ha. Beror på nog, just som du säger, att zooaffärer "prackar" på en en massa. =/
// Anka
#21 Jag är också uppfödare, medlem i skaf med uppfödarnummer och hela köret. Men ja, bara för att man är uppfödare så betyder det inte att man är duktig, vet flera riktigt usla. Det är ju inte direkt ett intagningsprov för att bli medlem i skaf och få uppfödarnummer.
#22 Nej, det förstår jag, men jag vet (många har även rekommenderat dessa uppfödare) att dess är pålitliga :)
Jag själv är också medlem i SKAF och har uppfödarnummer ^^ har haft kaniner sedan jag var 4, men då var det ju föräldrarna som skötte det mest :)
// Anka
Sen så kan jag iofs börja undra vad som räknas som underviktig… Är kaninen mager? Alltså känner man ryggrad och höftben tydligt?
Verkar den insjunken?
Eller är det bara så att den väger mindre än en Dvärgvädur ska göra? I så fall kan det ju helt enkelt vara en hermelinkorsning.
Men med tanke på att hon är köpt i djuraffär (stor risk att hon är från en grossist), så skulle jag ha avmaskat.