Kanin iFokus

Kanin

Etikettproduktion
Läst 696 ggr
conejos
0

(X) Lättaste sättet

Min pappa ska ta bort 6 ungar från en oönskad kull.Han har aldrig tagit bort någon kanin sp han vet inte hur man ska göra.

Vilket är det lättaste sättet för en nybörjare,och kan någon beskriva noga hur man gör?

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

[KaninTilla]
0

Be en erfaren göra det.

Finns nog någon jägare i området som ni kan fråga.

Om ni inte träffar precis rätt lider kaninen så att skuta är enligt mig det bästa sättet.

Zvintos
0

Jag skulle ställa mig tveksam till att skjuta nyfödda kaninungar..
Bättre i sådana fall att antingen slå ett hårt välriktat slag i nacken, hugga huvudet av den eller avliva med gas (som faktiskt är lagligt, men det ska göras på ett särskilt sätt).

[KaninTilla]
0

Men om man skjuter en kanin i huvudet blir den död direkt och så går det fort. Om man slår i nacken och missar lite halvt men tror att det räcker kan den fortfarande leva vilket vore hemskt.

Men jag har aldrig behövt göra det så #2 kanske vet det bästa :)

conejos
0

ska nog prata med en erfaren uppfödare,man vill ju inte att det ska gå fel!

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

jahadu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att skjuta är lite väl onödigt och lär bli en blodig historia. Det bästa tycker jag är att slå antingen ett förmål på huvudet eller att slå själva kaninungen (huvudet då så att den inte bara bryter ben i kroppen) mot ett hårt föremål, t.ex. en bordskant eller en sten. Det är väldigt lätt att ta livet av små ungar, krävs inte alls något superhårt slag. Men är man inte van så är det ingen rekommendation att ge sig på det, det ska trots allt gå rätt till för djurets skull. 
Det finns ett bra grepp som man kan hålla om ungarna är lite äldre (några veckor gamla) men det är så himla svårt att förklara…

[KaninTilla]
0

#4 låter vettigt!

#5 nej det blir det väl inte?. Min pappas tvillingbror är jägare (som intresse) och har arbetat inom millitären. Min mammas kusins kompis lillasyster behövde ta bort sin kanin efter att kaninen blivit attakerad av en hund och då sköt han den.

Det var i naturen men en kanin innehåller inte så mycket blod + han la bara över lite jord på där det fanns blod och sen sköter ju naturen resten.

Det var för kanske 7 år sedan så jag kommer inte riktigt ihåg.

Snabbt och så lite plågsamt som möjligt ska det ju gå och att skuta går fort och är inte så plågsamt.

Zvintos
0

#6: Fast det är skillnad på en vuxen kanin och en pytteliten kaninunge som ryms i handflatan.

jahadu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 jag tänkte skriva samma svar som #7

en vuxen kanin är ju perfekt att skjuta, men en litenliten unge lär det inte finnas så mycket kvar av om man skjuter ;) då är det bättre att slå - dör direkt och inget blod förutom möjligtvis någon droppe som kommer ur nosen

Nicklasangora
0

#2 när man gasar hur gör man då?? Har du någon bra sida som vissar? Vilken gas osv??

Zvintos
0

#9: Jag har tyvärr ingen sida.
Det står dock i lagen hur anordningen bör vara utformad för att vara godkänd.
Borde stå vilken gas som är OK också.