Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3649 ggr
[h-malm]
0

Honor, skendräktighet & brunst

Hejsan! Har lite frågor om honor som brunstar och är skendräktiga:

*Hur ofta brunstar honor/är villiga att para sig?
*Blir honor alltid skendräktiga (boar och tror att det ska få ungar och surar) vid brunst?
*Ska man ta bort boet av päls och det när dom är skendräktig?, eller ska man låta dom fortsätta bygga på det och ha kvar det tills skendräktigheten är slut?
*En hona som är jättesurig vid brunst/skendräktighet och bara verkar vela vara i fred, ska man låta henne sitta i buren och bara ge mat eller ska man ta ut dom ändå och fortsätta som vanligt?
* T.ex min hona är helt underbar och jättesocial men när hon vill ha ungar och boar (har hänt tre ggr i hennes 1 åriga liv) så blir hon en helt annan kanin. Hon verkar hata allt och alla och är allmänt surig och låter som en hundvalp när man rör henne. Skulle hennes ungar (honor)ta efter hennes bra beteénde och kanske bara vara suriga vid brunst/skendräktighet som sin mor, elle är det slumpen som avgör? Eller tycker ni att det inte alls är värt att ta ungar efter en hona som  är så?
* Om en hona är sur vid skendräktighet,lär hon vara det när hon har ungar på riktigt också?

Hoppas jag kan få svar på mina frågor! :)

[h-malm]
0

Putt!

[h-malm]
0

Ingen som vet svar på någon av frågorna? :)

Zvintos
0

*Hur ofta brunstar honor/är villiga att para sig?
Det är lite olika hur pass ofta de brunstar.
Vissa brunstar lite då och då under sommaren, andra mer eller mindre konstant under sommaren, andra året om osv.
Det är alltså lite individuellt hur pass ofta de brunstar.

*Blir honor alltid skendräktiga (boar och tror att det ska få ungar och surar) vid brunst?
Nej, honor blir inte alltid skendräktiga vid brunst.
Jag har enbart varit med om 1 kaninhona som blivit skendräktig? ibland och det är den hona som tenderar att brunsta väldigt ofta och länge.
Resterande honor har jag faktiskt inte varit med om att de varit skendräktiga.

*Ska man ta bort boet av päls och det när dom är skendräktig?, eller ska man låta dom fortsätta bygga på det och ha kvar det tills skendräktigheten är slut?
Det får man testa sig fram.
Vissa honor slutar sin skendräktighet om boet försvinner, andra blir ännu värre och boar mer.
Så vissa honor kan man plocka bort boet för, andra får man avvakta med.

*En hona som är jättesurig vid brunst/skendräktighet och bara verkar vela vara i fred, ska man låta henne sitta i buren och bara ge mat eller ska man ta ut dom ändå och fortsätta som vanligt?
Jag personligen hade fortsatt som vanligt.
Men sedan har jag inte direkt haft det problemet med jättesura honor vid skendräktighet.
Den enda honan som blir skendräktig? (dvs mina föräldrars) blir inte sur, utan boar bara med jämna mellanrum.

* T.ex min hona är helt underbar och jättesocial men när hon vill ha ungar och boar (har hänt tre ggr i hennes 1 åriga liv) så blir hon en helt annan kanin. Hon verkar hata allt och alla och är allmänt surig och låter som en hundvalp när man rör henne. Skulle hennes ungar (honor)ta efter hennes bra beteénde och kanske bara vara suriga vid brunst/skendräktighet som sin mor, elle är det slumpen som avgör? Eller tycker ni att det inte alls är värt att ta ungar efter en hona som  är så?
Jag skulle inte ta ungar efter en sådan hona.
Det behöver inte med säkerhet vara ärftligt, men jag skulle inte våga chansa.
Jag är av den åsikten att man endast bör para djur som har det temperament man vill att ungarna ska ärva.
Har den då saker i sitt temperament som man inte gillar och inte vill att ungarna ska ärva, bör man då alltså inte ta en kull.
Detta är vad jag går efter när jag tar kull.
Hur andra sedan gör är upp till dem.

* Om en hona är sur vid skendräktighet,lär hon vara det när hon har ungar på riktigt också?
Det är inte säkert, men troligen, ja.

[h-malm]
0

Tack så mycket för svaren Ninni! :)