"Fobi"
Hej på er alla!
Har ett litet problem som jag skulle vilja försöka få hjälp med..
Det är såhär att jag är väldigt rädd för att plocka upp min kanin ur buren, det är oftast min pojkvän som får ta upp henne åt mig.
Om inte han är hemma lyfter jag av hela buröverdelen (gallret).
Hon är hur mysig och go som helst att sitta och gulla med, hon är även snäll i buren, men min rädsla att just ta upp henne sitter nog i sedan jag hade en väldigt bitsk råtta..
Hon har aldrig bitits eller varit dum mot någon när hon ska plockas upp/hanteras, så det är inte kaninen i sig jag är rädd för, utan just att ha upp henne.
Är rädd att hon ska anfalla mina händer helt enkelt.
Någon som har/haft liknande problem, eller någon som kan hjälpa mig med detta?
Jag skulle ju vilja ta ungar efter henne, men då jag har detta problem så känns det inte som en bra idé, och jag blir begränsad i det jag vill.
Men om hon inte har bitit någon gång, varför vara rädd? Det gör det bara värre. Om du nu är rädd, ha ett par handskar på dig när du tar upp henne? Och absolut inte dra bort handen om hon nu skulle göra något (fast du säger ju att hon är snäll igentligen då kommer hon ju inte göra något).
Hur reagerar hon när din pojkvän tar upp henne?
Hon lär ju reagera likadant antagligen när du tar upp henne.
Och är du rädd för henne ska du ju inte ta ungar på henne.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är en känsla jag har, och jag kan inte förklara den helt enkelt, det bara är så.
Hon gör ingenting när min pojkvän tar upp henne, hon finner sig i det liksom.
Som jag skrev, så ska jag ju inte ta ungar på henne när jag är rädd för att plocka upp henne.
Eftersom att jag vill ta ungar efter henne så försöker jag ju motarbeta denna rädsla.
#2 Hur gammal är hon? Du får vara med din pojkvän när han gör det, och göra det med honom, så att han kan försöka bevisa för dig att det inte är farligt :) Annars kan du som sagt ha handskar på dig, då kan hon inte skada dig på något vis :)
Jag var rädd för min ena hona ett tag, min pojkvän tog upp henne men jag kunde inte, nu går det, har lärt mig att hon bara morrar och puttas för att skrämmas inte mer.
Lycka till.
#2 Hon är 10 månader gammal :)
Handskar provade jag med när jag hade råttan, då attackerade han för att han inte kände igen mina händer.. :P
#4 Okej :) För ska hon ha ungar måste det ske inom 2 månader, då dem ska vara max runt året innan dem får sin första kull.
Men du får träna, jag var livrädd för ormar innan jag började gymnasiet men sedan var jag tvugnen att hantera dem, och lyfta dem och nu är jag inte rädd alls, tror allt handlar om träning och vilja :)
#5 Ja, är lite stressad inför det, eftersom att det är bara 2 månader kvar.. :/
#6 Men varför ska du ta kull på henne? Någon speciell anledning? Annars är det bättre att låta bli, eftersom det kan bli komplikationer osv vid födsel (som med alla andra djur).

Man kan ta kull även om honan är över 1 år, har haft honor som fått sin första kull vid 3 års ålder, så det är nog inget problem.
Det där med 1 år innan första kullen säger man ju om marsvin, men inte heller där finns det nåt belägg för det, har haft marsvin som fått första kullen vid 2 år utan problem.
#8 Säger man även om kaniner. Dumt att chansa eller hur, om man inte har någon speciell anledning till att ta kullen?
#7 Anledningen till att jag vill ha minst en kull efter henne är för att jag vill kunna ha en avkomma kvar efter henne, jag vill "föra släkten vidare" eller hur man säger..

Du får helt enkelt "lära dig" att hon inte är farlig. Börja med att vara med när han tar uppe henne, och öva med att stoppa ned händerna i buren, i början kanske bara runt henne. Håll kvar om hon vill lukta. Sedan klappa henne när du tar ner händerna. Och när det känns bra, fortsätt med att ta på henne runt om kroppen, för att sedan kanske ta en hand och bara lyfta framdelen lite osv. Utan att lyfta upp henne helt. På så sätt vet du att hon är van vid att du stoppar ner händerna och pillar, och du märker att det inte händer något. Ta det i din takt, enda sättet att märka att det inte händer är genom att få bra upplevelser. Lycka till! :)
#11 Tack för bra svar! 
Håller med #11. Det är bara att öva. Man kan vinna över sina rädslor. Och är det något jag lärt mig så är det enda sättet att vinna över den dåliga känslan att utsätta sig för det.
Men det kan ta tid. Och det är nog klokt att inte skaffa kaninungar förrän du känner dig bekväm att plocka upp den kanin du har.
Måste bara uppdatera lite! 
Gjorde som ni sa, studerade noga när min pojkvän lyfte upp henne tidigare idag, satt och myste lite med henne och sådär..
Sen någon timme senare tog jag mod till mig, tänkte att nu ska jag bara lyfta upp henne! Sagt och gjort, det gick huuuur bra som helst! 
Lyfte även ur henne en gång till nu ikväll så hon fick skutta lite utanför buren, även det gick bra! Känns som att jag kommit över tröskeln lite nu
Ni anar inte hur glad jag är!
Nu har jag lite frågor ang. PARNING, inte för att jag ska para henne nu bara pang-shong bara för att jag lyft upp henne själv två gånger, det ska jag absolut inte (!), men det kan vara bra att veta lite nu inför mitt val om att para henne.
Ska hon ha någon speciell skötsel som dräktig, något specialfoder eller så?
vad kul för dig att det fungerar nu:)
nej hon ska fortsätta få sin vanliga mat och i lika mycket mängd sen kan man börja öka när ungarna e födda:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
#14 Kanonbra! Bra jobbat 
Vilken färg har hon? Tänk på att inte para en brokad eller mantlad med en annan brokad eller mantlad, kan bli vitscheck-ungar då, vilket inte är bra alls.
#5 dock måste det inte ske inom 2 månader eftersom en kanin som är efter ett år och är i bra hull brukar klarar det galant.
#17 Rekommenderat menade jag.
#16 Hon är viltgrå, och blir förmodligen parad med en vit blåögd hanne
Så förmodligen blir det wienertecknade (*stavning)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#16 Jag måste fråga vad "vitscheck" är? :) Har i och för sig inte parat ngn mantlad + brokad, men kan vara bra o veta. Är det en färg eller missbildning eller vad? :o
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Sätt knogarna framför näsan på henne och se om hon biter dig, vilket jag inte tror hon gör. Men det gör mycket mindre ont, jag gör så på en av mina råttor gillar att bitas :) (För att vänja henne att min hand inte kommer mörda henne.)
Skönt att det är löst då :D