Lite frågor
Nu har Kurt (dvärgkanin) bott hos oss ett litet tag och jag väntar på tillökning under sommaren i form av en Belgisk jätte.
Kurt är en duktig rymmare. Han kommer genom kompostgallret som jag använder som bur och har därför fått näta in det. Nu har jag satt fast det lite provisoriskt i varsin vägg så han har bra yta att skutta på. Frågan är om någon har något bra tips? på hur jag kan sätta fast gallret i väggen? Det behöver sitta fast på ena sidan och gå att ta loss på andra sidan så att jag kan komma in till han.
Har upptäckt också nu att Kurt hellre äter pellets än äter sitt hö. Han är inte gammal, cirka 3,5 månad bara. Kan jag ta bort pelletsen och låta han bara äta hö så han äter det eller ska jag bara låta han tugga pellets ändå? Han får inga mängder pellets om dagen. Någon matsked på sin höjd.
När Kurt flyttade in så var han rumsren och fick då gå i köket. Sen verkar han ha blivit könsmogen (redan?!) för han parar sig med katterna mina som tycker det är föga roande och sen skvätter han kissa lite här och var, börjat att lukta riktigt illa har han gjort ocksår och bajsar även överallt. Finns det möjlighet att han kan bli rumsren igen efter en kastrering? Det skulle ju vara skönt för då kan han få flytta tillbaka till köket där jag allra helst vill att han ska vara.
Sen tänkte jag också som en sista fråga att i och med att det flyttar in en till kanin här om ett tag så funderar jag över det här med att sätta ihop kaniner. Går det nästan alltid åt skogen när det är två hanar eller finns det exempel på när det fungerar? Även om det inte kommer att fungera så kommer jag ändå att vilja ha två stycken och innan den andra kommer flytta hit så kommer jag försöka att lösa det så att det blir bra för både kaniner, katter och människor.
Kika gärna in på jattekanin.ifokus :D
Ja visst kan den blir rumsren efter kastrering :)
För det mesta går inte 2 hanar ihop, visst finns undantag men det bästa är kastrerad hane+hona eller 2 honor :)
Ang kurt poch pellets: testa att minska ner pelletsen och bara ge lite :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oh jag brukar titta in där. :)
Då ska jag minska ner ännu mer på pelletsen. Han fick inget igår och det första som hände var att han attackerade pelletsen när han fick imorse. Verkar inte som han ätit något utav höet. Är inget fel på det alls men han verkar inte vilja ha. Konstigt egentligen. Jag får se vad som händer när han får ännu mindre pellets.
Då ska jag kolla om jag kan fixa en kastrering snart för han är lite för äcklig för tillfället och stinker som jag vet inte vad. Nästan så jag skulle vilja att han bor utomhus, har aldrig varit med om att en kanin luktar så illa och då har jag haft mest hankaniner…
Jag tror att jag bestämmer mig för en hane ändå och sen får vi se om det går. Går det inte så får jag helt enkelt låta de gå på olika håll, det är inga problem. Jag kommer bo själv tillsammans med sonen i en fyra på 110 kvm… Bor jätten i köket och Kurt i extrarummet där han bor nu så är väl det bra. Vi har dessutom en stor gräsmatta där de kan skutta fritt på olika tider tillsammans med katterna så det finns bra med utrymme och tid för skoj här för kaninerna. Jätten får nog också kastreras så småningom. Håller tummarna för att han inte blir könsmogen så himla tidigt han också men blir han det så får han väl bli det då. :)
#2 Annars får du testa att byta hö?
okej ja fungerar det inte så är det ju bra om du kan ha dem på 2 olika håll :D
Jättekaniner blir ju i regel könsmogna senare :) Så ja du får hoppas att han inte blir det för tidigt ;)
Bestämt dej för vilken uppfödare du ska köpa av?:_D
Jag har en svart jätte på tråden ifrån Falun (har jag för mig) från en tjej som heter Elin. Det är bara själva transporten som ska fixas men sånt brukar kunna lösa sig.
Måste jag byta hö så får jag nog sälja det jag har köpt. Köpte rejält med hö ifrån Granngården när jag var där senast. En stor säck eftersom han åt rätt mycket hö innan. Det är bara att hålla tummarna för att han börjar äta annars känns det ju lite onödigt. Det är inget fel på det som jag kan se. Grovt fint hö som inte dammar. Men tycker han inte om det så får man väl köpa nytt. :)
#4 Aha okej :) trevligt :D Vill gärna se bilder sen. Min belgiska jätte äter inte hö, vet ej varför, har testat 3-4 olika sorter. Märkligt att din inte äter nu då.. Hmm testa att pressa lite äppelsagt från en äppelklyfta på höet i buren, fick det tipset av någon här på kif :D
Oh tack för tipset ska jag testa. Att han äter äpplen vet jag… Han snodde av mig en gång när han satt i knä och jag åt äpplen som var doppade i socker och kanel. Han fick tag i ett som jag inte hunnit doppa än. :)
Jodå när jag fått hem den lilla så ska jag nog stoltsera här med lite bilder tänkte jag. :) Även fast jag har lilla Kurt hemma nu så är jag jättesugen på den andra också.
Jag vet inte vad du har för vägg, men kanske du kan använda märlor (u-formade spikar) iaf till sidan som inte måste gå att öppna.
Eftersom han inte är färdigvuxen hade jag inte tagit bort pelletsen helt. Men minska givan och försök piffa till höet genom att blanda in godsaker.
Det finns god chans att han blir rumsren igen om du kastrerar.
Det går nästan alltid dåligt om man sätter ihop två okastrerade hanar. Om båda är kastrerade kan det gå bra men det är ingen garanti. Här finns två som trivs ihop.
Smart, det ska jag göra helt klart. Just nu leker han utbrytarkung och det är mindre roligt. När man kommer in så har han dragit i gallret och kommit ut på ena sidan typ. Lite msått störigt men egentligen ingen större fara för mer än mina fotoalbum just nu… Sådana ska jag leta efter och köpa.
Kommer ge pellets men lite mindre och kanske bara en gång om dagen. Sen ska jag försöka blanda ut höet med sallad kanske för det tycker han mycket om.
Kastrera ska jag göra. Ska bara ringa runt lite då den vanliga veterinären jag går till med katterna tog 700 kr för en kastrering av Kurt. De är förvisso grymt duktiga och pålästa om kaniner/marsvin etc men det är ju ganska dyrt med 700 kr. Det kostar lika mycket att kastrera hankatt där.
Vi får väl se om jag kan få de att gå ihop. Jag tänkte att det kunde vara kul för då kanske båda kan bo i köket sen men det är ju inget måste.
Ska läsa den bloggen. :)