Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 830 ggr
Jojsan
0

vad ska man göra?

Det finns ju artiklar om när kaninen är inne i tonårsåldern, men det står inte vad man ska göra om t.ex. kanin springer fram och attakerar medans man ska lyfta upp den. Ska man fortsätta lyfta upp den? utan att bry sig om att den attakerade (ignorera det?) eller ska man lämna kaninen ifred, eller ska man säga åt kaninen eller något..? Vad ska man egentligen göra? tacksam för svar :)

Lotta_A
0

Det är ganska svårt att säga till en kanin. Den blir för det mesta bara rädd.
Det bästa man kan göra är att vara lugn mot kanin. Om den attackerar dig när du ska ta upp den, vänta lite, sen försöker du igen. Muta med lite godsaker så att kaninen lugnar ner sig sen är det bara att prova lyfta igen.

Umgås mycket med din kanin. Var lugn, prata med den, klappa den och försök bära den lite föriktigt..

Jojsan
0

#1 men om man låter den vara en stund när den just "attakerat", så kanske den tänker "om jag attakerar så slutar hon :)"… kanske.. eller…? :/

Lotta_A
0

#2: Ja i och för sig.
Men man ska inte tränga sig på för mycket heller. Kaninens bur är ju hans revir lixom.
Man kanske kan försöka locka ut kaninen ur buren med lite godis och sen ta upp den eller så..

Min förra kanin attackerade mig så fort man stack in handen i buren. Det var riktigt jobbigt! Jag gjorde inget speicellt. Vara bara snäll mot kanin och gav den godis osådär och efter ett tag slutade den bara

Jojsan
0

#3 mm.. fast min kanin kommer inte ut även om man lockar med godis osv… :/ din kanin kanske också var inne i tonårsåldern då..?

Lotta_A
0

#4: Ja då blir det ju lite svårare.. När det inte finns något att locka med.

Ingen annan som har förslag?

Hur var din kanin innan tonårspeperioden? Lite skygg eller var den framåt och kelig?

Jojsan
0

hon var lite skygg men hon attakerade aldrig och jag kunde hålla på och lyfta henne å hålla på med henne hur mycket jag än ville… ;) men då hon inte ville bli lyft så gömde hon sig istället, men jag lockade ut henne :)

jag vill ha tillbaka min lilla kelgris!!! Gråter hon var ju så snäll innan… tror ni hon kommer bli som hon var innan tonårsperioden? för just nu känns det som om hon aldrig kommer bli den snälla kaninen hon en gång var…. :(

hon har varit i tonåsperioden sen… hmm.. hon var typ 3 månader (!) nu är hon 10 månader… ganska länge tycker jag… :S

Sandra-
0

Min kanin har just blivit likadan :P Får hoppas att det blir bättre snart - vill ju också ha tillbaka min lilla kelgris, haha :)