Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7169 ggr
jenniferkr
0

Nysningar?

Det är så att min kanin har börjat nysa verkligen JÄTTE mycket.
Är det farligt? Vad ska jag isf göra? Finns det vitamin för typ förkyldning eller något? tacksam för svar fort :(

Zvintos
1

Att kaninen enbart nyser behöver inte vara något farligt i sig.
Är den däremot snorig bör man uppsöka veterinär.

Nysningar kan bero på ex att man bytt märke på ströet eller höet och att det då dammar och kaninen nyser pga det.
Har själv varit med om det när vi en gång fick köpa annat märke på spånet.
Ena honan började nysa som en galning och slutade inte förrän vi gjorde rent och köpt det vanliga märket (som var slut tidigare, därav tillfälligt köp av annat märke).

jenniferkr
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jaha okej men jag har samma hö och allting har inte ändrat något :O Han har inte snorig eller nånting har kollat noga med det.
Allt är i sin vanliga ordning bara att han börjat nysa jätte mycket verkligen .. kanske typ 10 nysningar på rad sen efter ett tag 2 nysningar osv. blir orolig för allt är som vanligt ..

Bamse 08
0

De kan ju äta något och sen kan det fasna i halsen det gjorde det på min kanin jag blev jätte orolig men sen så visade det sig att det säker var en pellets som fasnade:)

What doesn't kill you makes you stronger.

jenniferkr
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jaha okej :) jag har märkt nu han är nog förkyld. finns det tips? på vad jag kan göra? Läste man kan ge dom vitaminer om dom är förkylda så gick jag in på zoo igår och rådfråga dom sa (lägg en värme lampa, de gör man på fåglar iaf) de verkar inte så vettigt? :S och en del säger mycket hö och mycket vatten. finns de andra tips`?

Zvintos
0

#4: Ring till djurkliniken roslagstull och rådfråga.
Dessa är bland de duktigaste klinikerna i Sverige när det kommer till smådjur.