Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1341 ggr
T0vve
0

Färgkombinationer?

Jag har en brunzobel ryss, hermelin med stamtavla. Jag ska köpa en hermelinhona, men kan inte bestämma mig för Vilken färg?. Då jag troligtvis inte ska föda upp med stamtavlor så vill jag inte ha rysstecknat då jag tror att det mest är populärt inom utst. intresserade människor. 

Om jag inte ska ha stamtavla så spelar färgen egentligen ingen roll. Men jag har funderat på att köpa en vit blåögd hona. Tänkte då försöka få fram rysstecknade fast blåögda.

Min hane (william) är väldigt fin tycker jag och det känns som att jag vill ta vara på hans färg och allt. Egentligen känner jag att jag vill ha rysstecknat, men som sagt, känns som att jag då måste sälja ungar med stamtavlor. Vad tror ni?

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[Luppa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du vill få fram rysstecknade blåögda så måste båda föräldrarna ha ryssanlag, alternativt ett ryss- och ett vit rödögt anlag. Dessutom så måste en av föräldrarna vara vit blåögd, eller båda (kan ev. räcka md en) ha anlag för det.

Ett problem med wienertecknad (blåögd) ryss är ju att de ofta får så pass mycket vitt på huvudet, så nosteckningen försvinner.

Zvintos
0

Som jag skrivit tidigare så om du parar din rysstecknade med en vit blåögd finns risken för kaniner som ser vit rödögda ut, fastän de egentligen är rysstecknade wienertecknade.
Detta då risken finns att de tar bort ryssteckningen, men de röda ögonen behålls..
Så i och med att du inte vill ha vita rödögda, skulle jag råda dig att skippa en vit blåögd och välja en annan färg.

Annars kan du köpa en zobel om du vill det, för då blir det mest troligt zobel om inte zobeln bär på rysstecknat.
På så sätt riskerar du inte att få falsk vit rödögd (dvs rysstecknad wienertecknad) och det är en bra kombination.
Zoblar är inte heller särskilt svårsålda jämfört med ex vit rödögt.

T0vve
0

#2 Ja jag kom faktiskt på det nu när jag var ute, att jag ska ha en brun zobel, :) Men då med svarta ögon. Då kommer väl ungarna troligtvis inte få röda ögon? Sen om någon unge får det spelar ju ingen roll. Men att satsa på enbart rödögt verkar inte som någon bra idé :)

Jaha, någon som säljer en zobel brun hermelinhona med svart ögon? Vill helst ha stamtavla så att jag (om jag vill) kan ställa ut osv :)

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#3: Röda ögon kan dyka upp, om zobeln bär på rödögt och även den rysstecknade.
Bär bara den ena på rödögt så kan det inte komma, utan då blir det zobel och/eller rysstecknat.
Men det lär troligen inte komma enbart vita rödögda.

T0vve
0

#4, så jag ska helst hitta en zobel brun hona utan anlag för rödögt. Men saken är den att de flesta zobel bruna härstammar från rysstecknat. Så om vi säger att jag köper en hona som har rysstecknade anlag, så kan jag få rysstecknat men också t.ex brunzobel med röda ögon? 

Hur som helst så ska jag nog skaffa en brun zobel hona. Det blir nog bra det. :)

www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#5: En brun zobel kan aldrig få röda ögon.
Det är bara vita rödögda och rysstecknade (samt rysstecknade wienertecknade) som får riktiga röda ögon.

Köper du en zobel brun hona med anlag för rysstecknat, så blir det bara zobel och rysstecknat i kullen. =)

T0vve
0

#6 Åh vad bra! :D Då har jag bestämt mig (äntligen) för vad jag ska ha för hona :)

www.Zoorinas.webb.se

T0vve
0

Skulle det fungera med havanna eller zobelblå? Eller vad blir det då? ;)

www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#8: Havana bör man väl egentligen undvika att blanda in på rysstecknat, då det kan ge rysstecknad brun (inte samma som rysstecknad zobel brun) och det är ingen Godkänd färg?.

Zobel blå är i sådana fall mycket bättre. =)

T0vve
0

#9 ok, men om jag köper en zobelblå hona och parar med min brunzobel rysstecknade hane, kan det då bli zobelbruna ungar och ryssar med zobelbrunt? :)

www.Zoorinas.webb.se

LinneaJohaanson
0

Men alltså.. 
Föd upp det du vill!
Du ska ju inte anpassa dig till vad köpare vill ha för du hade väl inte tänkt att sälja alla ungar?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

T0vve
0

#11 Men jag vill helst inte bara ha rysstecknade. Vill hellre ha flera färger och nu har jag fastnat för brunzobel, men det verkar vara svårt att hitta just den färgen så då tänkte jag om zobelblå skulle fungera också ;) Och nej kommer antagligen inte sälja alla ungar, men jag kommer inte ha plats att ha hur många som helst tyvärr :)

Men som sagt, vill inte ha enbart rysstecknade :)

www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#12: Zobel blå funkar precis lika bra som zobel brun. =)

Parar du en zobel blå med en rysstecknad zobel brun (som egentligen är ett felaktigt namn, då en ryss genetiskt inte kan vara zobel, eftersom det är dominant över ryss, men det är en annan sak), får man främst zobel brun.
Om zobeln bär på ryss, blir det även rysstecknat.
Bär zobeln på rödögt, kan det bli zobel, ryss och rödögt (om ryssen bär på rödögt).
För att få zobel och ryss i blått, krävs blåanlag från den rysstecknade.

Hängde du med? =)

T0vve
0

#13 jag tror det ;) Så jag kan alltså införskaffa en zobelblå hona också, dock vill jag helst ha zobelbrun. Men blir det för svårt att hitta så är zobelblå andrahandsvalet och den ska bära på rysstecknat :)

Men vad menade du med att brunzobel ryss inte är genetiskt riktigt? Det är en Godkänd färg?, hängde inte med där :)

www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#14: Rysstecknad zobel brun är ett felaktigt namn på färgen, vilket man förstår om man kan genetiken. =)
Färgen är godkänd, men den borde istället heta något annat.

På A-locus ser skalan ut såhär för vad som är dominant och recessivt, det mest dominanta högst upp:
A = fullfärgad
achi = chinchilla
am = zobel
an = ryss
a = vit rödögd

Eftersom zobel är dominant över rysstecknat, så kan den alltså inte vara rysstecknad zobel.
Precis som att en kanin inte kan vara chinchilla zobel.
Den är antingen eller, eftersom det sitter på samma locus. =)
Precis samma princip som att en kanin inte kan vara blå och inte blå på samma gång.
Den är antingen eller. ^^

Ett mer korrekt namn på rysstecknad zobel brun vore rysstecknad svart, eftersom det egentligen är det den är rent genetiskt. =)
Precis som att zobel brun inte har något med färgen brun (havana) att göra, utan är en svart som blekts utav zobel-anlaget.

Linnet
0

#14 Det finns vad jag vet ingen färg som heter brunzobel ryss?? Zobelanlaget är ju dominant över ryssanlaget, så om kaninen bär på ett zobelanlag och ett ryssanlag så blir den zobel brun. En rysstecknad kanin kan inte bära på zobelanlag, utan den har antingen två ryssanlag an an eller ett ryss och ett albino an a

T0vve
0

#15 jaha då förstår jag :) Men svart rysstecknad är väl en annan färg? Det är väl liksom.. svart? haha

www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#17: Rysstecknad svart är egentligen samma som det de kallar "rysstecknad zobel brun, vilket gör det så knasigt.
Finns mer att läsa om ryssteckning här: http://kaninfarg.se/farg.rysssvart.htm

Linnet
0

Svart rysstecknad har genkod: an_ B_ C_ D_ gg

Brun zobel har genkod: am_ B_ C_ D_ gg

Så dom har samma genkod, sånär som på zobelanlaget am och ryssanlaget an

T0vve
0

#18 & 19, fattar inte :( Ska läsa. Hur ska man veta om kaninen är brunzobel eller svart rysstecknad egentligen då? :o

www.Zoorinas.webb.se

Linnet
0

Tydligen är det så att det felaktigt kan heta brun zobel ryss enligt rasstandard, mycket märkligt kan man tycka om man ser till genetiken, då en rysstecknad kanin inte alls har nåt med zobel att göra och inte bär på nåt zobelanlag. Dags att ändra den beteckningen eftersom den är väldigt missvisande.

T0vve
0

Så min kanin kan alltså både skrivas som rysstecknad svart och brunzobel ryss, men blir brunzobelryss pga. att mamman är brunzobel? :)

www.Zoorinas.webb.se

Linnet
0

Alltså tydligen kan det vara så, läste nånstans att brunzobel ryss används som beteckning på en dåligt tecknad rysstecknad svart.

Men som sagt mycket missvisande att det får kallas så.

Då bär ju mamman troligen på ett zobelanlag och ett ryssanlag och din kanin har fått ryssanlaget från henne.

Linnet
0

För egentligen är ju rysstecknad svart och brun zobel ryss samma sak då, fattar inget heller.

T0vve
0

På hans farmor och farfar står det bara "rysstecknat" så där vet jag inte vad det är :(

www.Zoorinas.webb.se

Linnet
0

Det är väl svart då, skulle jag tro.

T0vve
0

Vad kan det bli för färger om jag parar min brunzobel ryss med en zobel blå som ej bär på anlag för ryss? :o

Eller om jag parar min brunzobel ryss med en brunzobel utan anlag för ryss?

www.Zoorinas.webb.se

Linnet
0

Det beror ju på om det finns dolda anlag, men annars blir det brun zobel.

Vad har kaninerna för färger bakåt, där kan man ev. utläsa om det kan finnas dolda anlag.

T0vve
0

#28 ok, min hermelin har ryss och brunzobel bakåt vad jag vet (:

www.Zoorinas.webb.se

jossan84
0

En rysstecknad kanin kan inte ha zobelanlag, den har genkoden "anan" eller "ana" på A-locus. Zobel (am) är dominant över både (ryss) an och (vit rödögd) a och skulle kaninen ha am så skulle den vara zobel. En rysstecknad kanin kan alltså inte ha zobelanlag och kan således inte vara zobel. Varför en färg i standarden heter rysstecknad zobel brun vet jag inte, men förmodligen för att man inte visste så mycket om genetiken när namnen besrämdes eller för att man vill tillåta att teckningen är lite svagare på vissa och har då valt att kalla dem rysst. zobel brun. Men genetisk är det alltså samma som rysstecknad svart.

T0vve
0

#30 jag vet. Det var inte riktigt frågan.. Jag frågade inte om min ryss skulle ha anlag för något utan om en brunzobel eller zobel blå INTE hade anlag för ryss. Tvärt om alltså. :)

www.Zoorinas.webb.se

jossan84
0

#31 Syftade på frågor kring senare inlägg i diskussionen. Förlåt om det blev OT :)

T0vve
0

#32 det är ingen fara alls :) Tacksam för alla svar i vilket fall :D

www.Zoorinas.webb.se

T0vve
0

Vill bara klargöra detta :)

Bunzobel ryss + zobel blå (U. zobel blå E. zobel blå ryss) = ?

Vilka färger kan det bli? :)

www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#34: Brun zobel ryss (dvs ryss svart) + zobel blå =

an_ B_ C_ D_ gg + am_/aman B_ C_ dd gg =

Zobel brun och ev rysstecknad zobel brun (ryss svart), med anlag för blå.
Sedan beror det på vad ryssen bär på.

T0vve
0

Han bär på brunzobel så långt jag vet :)
Nu är det bestämt. En zobelblå hona med anlag för ryss blir det! :D

www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#36: Fast en ryss kan inte bära på zobel. ^^
Så någon form av annat anlag har han, frågan är bara vad.
Antingen bär han på ryss (dvs är "dubbel" ryss) eller vit rödögd.

T0vve
0

#37 okej du menar så :P Tänkte du menade vad föräldrarna var, för mamman är brunzobel. Men jag skulle tro att det i såfall är dubbelryss. Ren gissning då uppfödaren till mamman har mest ryss och zobelbrun.

Men det borde ju bli flest brunzoblar och kanske någon ryss :)

www.Zoorinas.webb.se

T0vve
0

Hej igen ;)
Har nu en zobelblå hona, med zobelblå och ryss i bagaget så att säga :) Nu undrar jag om det finns någon som helst chans till vitrödögt? :)

www.Zoorinas.webb.se

Lina R
0

Jättesvårt att säga. Är hon ljus eller mörk? Hur nära i stammen ligger ryssen?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

T0vve
0

#40 hon är ljus tror jag och hennes pappa är ryss :)

www.Zoorinas.webb.se

skiesabove
0

#41 Då blir det troligtvis bara ryss, men om någon av hennes föräldrar bär på vrö kan det ju bli det också. Vet du om hon hade kullsyskon?

skiesabove
0

Alltså, om du parar henne med en vrö blir det zobel blå och ryss mest troligt, är vad jag menade.

T0vve
0

#43 kommer para henne med en ryss. Blir alltså inga vitrödögda :/ Men får ta och införskaffa mig en vitrödögd i framtiden ;)

www.Zoorinas.webb.se