Mask!
Hej! Idag när jag kollade i Bettys bur så såg jag maskar i bajset. Jag tog bort det och nu så ska jag ringa snart ringa till vet. och så. Men vars kan kaniner få mask ifrån? Och måste jag slänga allt som hon har varit i eller räcker det med om jag sköljer av ordentligt?
Hur mycket brukar det kosta att avmaska en kanin? Måste jag avmaska båda två (både Betty och Nilla)?
Min dag var så bra till nu….
Du behöver inte slänga det, utan det ska räcka med att sanera.
För maskägg har jag hört att det är klorin som funkar bäst och det är själv det jag brukar städa burarna med de få gånger kaninerna angripits.
Kaniner kan få mask när de är ute och äter gräs.
En flaska flytande axilur brukar gott och väl räcka till 2 kaniner för hela kuren.
Om de bor i samma bur eller vistats i samma Hage, bör båda avmaskas.
0,5ml/kg som det står i bipacksedeln, men 5 dagar istället för 3.
Upprepas efter 14 dagar.
Det är de råd jag läst om till just kaniner och det jag gått efter.
#1 Okej. Jag håller just på att städa burarna så ska tvätta ut dom med klorin. ;)
Dom vistas i samma Hage, ja.
Okej hur ska jag ge medicinen?
#2: Antingen kan man spruta in den försiktigt i munnen.
Jag gjorde som så att jag tog det kaninerna älskade mest, dvs banan, som jag mosade och blandade i medlet i.
#3 okej :)
Dom hade tydligen bara för nötdjur och häst på Apoteket där jag bor. Så min bror köpte inte (det var han som fråga om det fanns).
Är du säker på att det inte är fluglarver då?
Kastanjegårdens Kaniner
#6 Det är det mamma tror. ;) Men ska ändå avmaska för att vara på den säkra sidan! ;)
#7 Tror jag med, det är väldigt vanligt med fluglarver i bajs/kisshöran nu på sommaren.
Fast det är bättre att avmaska på hösten efter "gräsperioden".
Kastanjegårdens Kaniner
#8 Jo, fast man blir ju alltid orolig när man hittar små äckliga rosa maskar i kaninbajset. ;)
Okej, det kanske det är. :)
#9: Är de rosa så kan jag i princip garantera att det inte är maskar, utan någon form av fluglarver.
Maskar är smala/avlånga och i princip genomskinliga.
Bild finns på kaninkanin.com under "sjukdomar".
#10 Okej. Vilken lättnad! :D
Okej maskarna såg verkligen inte ut som på bilden! Så det är antagligen fluglarver! :)