Kaninhane slickar
Hej!
Jag har en okastrerad hane på cirka 6 månader. Han har på senaste tiden börjat slicka väldigt mycket på mig, speciellt på händer och i ansikte. Har läst att kaniner slickar på människor när dom tycker om dom men han gör det väldigt mycket, verkar nästan manisk ibland och kan hålla på hur länge som helst. Är det normalt eller kan det vara ett tecken på att han är outtråkad och inte har något annat att göra?
Vissa är helt enkelt otroliga pussgurkor, som kan pussa på en i evighet. =)
hihi som ninni säger så han vissa bli pussgurkor :P!
Okej :) Det är lite jobbigt på natten när man ska sova och så sitter han där och slickar en på halsen hur länge som helst ;)
hahah vad gullligt! :D
Jag har också en sådan pussgurka! :) Först slickade han bara på mig, men nu är det alla i familjen som gäller för honom.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Ja lite! Men min börjar tappa lite av kalufsen på huvudet :(
Tråkigt, är han lejonhuvad? Lejonhuvade hanar har en förmåga att tappa man & kjol och sedan få tillbaka den när de är ca 1½ år. Det är dock inte alla som får tillbaka den.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Han är 50% lejon, 50% dvärgvädur så att han har dvärgvädur i sig bidrar väl också till att den börjar försvinna
Ja, det är säkert möjligt. Han kommer vara söt i vilket fall som helst, med eller utan man! :)
Ja klart :)

Jag tänker direkt på Salt brist .. är det inte något som slagit någon ?
Han har saltsten, som han använder. Vet inte hur mycket salt en kanin ska ha, men borde väl räcka med en saltsten eller?
Suffis pojkvän slikar på mig hela tiden. I ansiktet, på händerna, armarna. Sen ska han märka revir=P Älskar den lilla hanen. Kommer sakna honom när han ska till hans ägare igen.
Får hoppas att deras ungar blir lika härliga=) Suffi är härlig på sitt vis.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#14 saltstenen ska du ta bort! Den kan orsaka njursten som är hemskt smärtsamt!
MVH Elin
Precis som #16 säger bör du ta bort saltstenen om du ger pellets, då det finns tillräckligt med salt i pelletsen.
# 16
Är det inte marsvin som är känsliga för salt, gäller det även för kaniner? Behöver dom inget extra saltintag? Om de inte använder saltsten extremt mycket borde det väl inte vara någon fara, man får ju ha koll på hur mycket kaninen slickar på den?
Han får ingen pellets.
#18 det gäller alla smådjur. Livsfarligt är det. så mitt råd till dig : ta bort den med en gång!
MVH Elin
#19: Får han ingen pellets alls, kan saltstenen vara nödvändig.
Hö innehåller ju inte särskilt mycket salt.
Det är när kaninen får pellets som saltsten är helt onödig.
# 20
Somsagt så får han ingen pellets och någon form av salt måste han ju få i sig ändå? Man kanske kan låta han ha den då och då, men inte hela tiden?
Vad får han istället för pellets? Bara hö och grönsaker?
Nja vingummin brukar han få :)
Fast nä….hö och grönsaker it is :)
Okej, ja men saltsen då och då borde funka alldeles utmärkt. Då vet du att han inte får i sig för mycket iallafall.
Hursomhelst, tillbaka till grundfrågan. Ni tror inte att det finns någon risk för att det skulle vara ett stereotypt beteende pga att han är uttråkad? :)
#26 En uttråkad kanin slickar inte på dig. Den sitter i ett hörn och har tråkigt. Eller så springer han runt,runt,runt i buren och vill ut och leka. Så gör Alf. Först försöker han få uppmärksamhet, hjälper inte det så springer han i 190 i buren och hjälper inte det så biter han på ens jacka medan man matar de andra kaninerna. Går man ut med honom i hagen sen så blir han lugn och äter sin mat.
En kanin slickar på en av kärlek. Han gillar dig och känner sig trygg med dig.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Fast hur uttråkningen kan ju yttra sig på olika sätt
Ojj va sööt han e!
Haha, lite lustigt, mina 2 bröder heter Lucas och Felix :)
Det är nog för att han gillar dig mycket som han slickas!
Med vänlig hälsning,
Jenny

#24 VINGUMMI ??????
Det var ett skämt.
Min springer också lös och slickar mig överallt, hade mycket problem på nätterna men nu har hon lärt sig att när jag är vänd mot väggen så är det ingen idé.
Ibland slickar hon när hon vill ha uppmärksamhet ibland även stampar hon samtidigt jättegulligt, men också när hon tycker att det är skönt och bli klappad så kan hon inte sluta slicka min handled.
Ibland när hon vet att jag inte vill bli slickad så börjar hon slicka på täcket samtidigt som hon kommer närmare mig hela tiden, som om jag inte skulle märka :)
Lika som din så är min kanin extremt kelig, då jag gör något vid datorn så blir hon sur och sätter sig på tangentbordet så jag inte kan göra något, förut blev hon rädd när hon började höra pipet av för många tangenter nertryckta men nu kan hon sitta och lyssna på det länge.
Du får skatta dig lycklig för många har kaniner som gillar att vara själva men du har haft tur och fått en kelig kanin :)
#26 Nej jag tror inte det har att göra med att han är uttråkad. Som Emma skriver så brukar uttråkning yttra sig på andra sätt, rastlöshet och destruktivitet oftast enligt min erfarenhet. Men du kan ju fundera på när han gör det, är det mer/mindre de dagar han varit ute på promenad eller aktiverats på annat sätt? Att han gör det när du ligger och ska sova tycker jag inte är så konstigt, då ligger du och myser så att säga och han tycker väl att han ska passa på att visa hur mycket han tycker om att mysa med dig :)
Har själv en hane som kan vara otroligt slickig i perioder. Saknar det lite när han slickar mindre faktiskt :p
Tråden är gammal :) bara så att ni vet
What doesn't kill you makes you stronger.
Undrar hur jag hittade den :S
Förlåt för att bumpa up en gammal tråd
Hm ja det här var en gammal tråd :) Kaninen är nu snart två år och lika gosig ännu!