Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 621 ggr
KajsaM
0

"Allas dagbok"

I denna tråd tänkte jag att ni skriver vad ni ska eller har gjort med era kanin/er idag. (alltså varje dag) jag vet att det finns dagbok men jag tänkte att alla skulle ha en dagbok tillsammans. Låter det  okej? om inte säg till så tar jag bort tråden :P

Viran90
0

Fundersam"rycker på axlarna* det låter väll som en bra ideé :)

KajsaM
0

Njaa jag vet inte om jag tycker det ;( men om ni andra vill så…

Matilda_91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det lät bra :D Kul att se vad ni hittar på med era kaniner på dagarna :)

Idag har jag och Albin inte varit med varanra så mycket. Jag kom nyss hem från stan så vi kelade bara lite, annars har han väl skuttat runt i sin utehage och tuggat på grenar som vantigt :D

KajsaM
0

Okej efter som ni tyckte det så kör vi :P

Nyss har jag städat hans bur och gossat lite grannn :P Ska snart ner och damsuga ´:D Annars så har han väl skuttat runt och nosat :P

Hopi
0

Tycker det är en superbra idé, Kajsa! =)

Idag har jag varit ut till Dennis och pratat flera gånger, som vanligt! =) Har undrat varför han inte varit i sitt sovhus? Kanske för jag lade in havrehalm igår..? Gillar han inte det?? Har plockat ut det mesta igen.. Han har hö sen förut..

Just nu är han lös ute på altanen o hoppar runt. Innan jag släppte ut honom så hade vi en kelstund först. Han satt så gott i min famn och var så go så! Ska snart gå ut och ta in honom, men han får vara ute en stund till. Då blir det lite mer kel innan han ska in igen. =)

KajsaM
0

#5 Vilken lyx han har haft det idag ;)

Lotta_A
0

Idag har jag inte varit så mycket med molle. Öppnade burdörren så dom kan få springa runt på altanen under dagen i morse när jag kom hem från jobbet. Jag hälsade och klappade lite på Molle som är så söt :).
Sen var och tittade på en lägenhet och när jag kom hem var jag supertrött. Har sovit fram till nu. Men ska ut och titta till lilla Molle snart :D

Tribe
0

Idag har de hänt mycket hos mina kaniner, imorse hade jag plötsligt tingat en kaninunge och nu på kvällen var jag hos veterinären med en gammal kanin för att avliva men veterinären kom på varför han mådde dåligt, så han får leva iallafall! :)
Köpte 5 l kaninfoder för 200 spänn inte dåligt va ? :O Men de var nått speciellt foder till min gamla kanin som mådde dåligt, inte dom andra :P

Gav gröt till mina kaniner för cirka en halvtimme sen och ska snart gå ut och fylla på med pellets och hö också, och ge nytt vatten.
Imorrn ska jag flytta kaniner till nya burar så min kaninbäbis ska få den bästa buren som passar henne.

KajsaM
0

Vad roligt med en kaninbäbis :) Ta massa bilder :P

E_hjo
0

Har inte gjort något med Brutus idag, har helt enkelt inte haft tid.
Men dom andra i familjen har haft ute honom å så. =)

KajsaM
0

Idag 30 Nov.

Hampus fick skutta i 30min imorse också fick han en morot innan jag drog iväg till skolan. Sen när jag kom hem så fick han skutta runt lite till. Så nu sitter han i buren och latar sig :P Sen ska han väl få mer hö, nytt vatten och nån grönsak/frukt. Och kanske skutta en sväng :)

Zvintos
0

Idag har tyvärr ninerna fått sitta i sina burar, då jag är sjuk (misstänkt bihåleinflammation). Så jag har bara fyllt på mat, hö och vatten och kelat lite med dem. Mer än så har jag inte orkat, typ sovit hela dagen..

KajsaM
0

Och då, men Krya på Dej Skrattande

Lotta_A
0

1:a december.
Kom nyss hem från jobbet. tittade till molle och leah lite. dom hade det bra :D Nu ska jag sova mrn när jag vaknar ska jag göra gört till kaninerna :) Har aldrig gett det till dom förut, så jag ska pröva sen i eftermiddag när jag vaknar

Tribe
0

Igår :
Hann inte göra så mycket med kaninerna igår, gav dom mat och vatten och så tog jag upp Molly för att kolla hennes hull, hon är ganska smal änns hon får mycket mat, ska försöka öka fodret lite mer. Alla kaniner fick banan också, och de var super gott!

Hopi
0

Idag har jag hållit på med så mycket.. städning och sånt, så Dennis har inte fått så mycket tid som han brukar.. Men han har iaf fått havregrynsgröt, ½ äpple och så tog jag lite grenar av sälg och al när jag var ute i skogen med hundarna. Sälggrenarna blev poppis! =) Dom började han smaka på direkt! =) Har ju bytt vatten, gjort rent toan osv självklart. Men inte hunnit ha ut honom än, men det är ju inte för sent än! hehe. Klappat honom har jag väl gjort några gånger, för hur den är, så kan jag inte låta bli att gå ut till honom lite då o då, bara för att säga några ord till honom, klappa honom och ha nån liten godbit med. =) Han är ju bara fööör gosig! Flört

KajsaM
0

Idag fick Hampus skutta innan jag for till skolan, och sen under dan har han fått mer hö, också har jag lyft upp han och gossat. Ochnu när jag kom hem så släppte jag ut han :P Så han skuttar förfullt :D

KajsaM
0

2 dec.

Jag har varit hemma hela dan idag så då har Hampus fått skutta hela dan + att han fick komma ut i sele för den var +2 grader. Så nu är han i buren och gnagar på pinnar som jag har plockat idag :P

myriis
0

Idag var jag på hopptävling med mina sötnosar :D Ena gick på fem fel (Ingen komentar) Och andra gick på bara 1+0 fel! Otroligt glad eftersom det blev henne första pinne, plus att det var hennes tredje tävling och inomhus (Ni som inte är så väl insatta i Kaninhoppning kanske har lite svårt att förstå xD)

KajsaM
0

#19 Grattis :)

myriis
0

Tackar :D

KajsaM
0

Vsg :)

Tribe
0

#21; Kul var de på Berga ? :) Där var jag med ^^

Tävlade fyra kaniner och här är resultaten:

Molly, Lätt NY : Utgick ville INTE hoppa..

Troy, Lätt NY : 5 fel, tröttnade i mitten av banan

Ritzzo, Lätt : 0+1 fel, kom på sjätte plats och fick pinne :)

Sheldon, MSV ny : 2+2, hoppade banan på 14 sek :O, kom på femte (?) plats och fick tyvärr ingen pinne :( Men han var super duktig :D:D

myriis
0

Letade upp den här tråden igen xD
Igår var jag ute hos kaninerna på morronen, gav dem hö/vatten och mat.. Tio kom jag ut igen och gav dem knäckebröd. Sen klockan 12 och satte Roxy i rasthagen (Candy vågade inte, hon tyckte det var läskigt  med snö xD) Så lekte lite med Roxy i snön och vi grävde och rullade, haha xD Klockan ett kom jag ut med ett "mellanmål" till min sötnos och vi delade på ett äpple. Candy fick också lite, ville fortfarande inte komma ut ;P Klockan fyra fick Roxy komma in igen, torkade av hennes blöta tassar och snacka om att hon var trött! La sig i huset direkt ;) Bjöd sötisarna på lite gurka. Klockan fem gick jag ut igen, den här gången med sallad ;o Och klockan nio sa jag godnatt ;)

Jojsan
0

igår tog jag ut Cassie i selen så hon fick skutta av sig lite :)
Hon tyckte det var jätteskoj och grävde jättemycket :P  Sedan när hon fick komma in tvättade hon sig och jag gav henne mera hö. Channie hade ingen lust att vara ute och skutta så jag var med henne en stund bara. :)

Clariiz
0

Igår matade jag och vattnade kaninerna som vanligt. Sen städade jag undan lite, i kaninhuset, soppade osv. Sedan tog jag ut Ping Pong en stund i selen, Hon tyckte det var lite läskigt med snö fast hon sett det 1 gång tidigare (Räcka ut tungan). Lollipop fick dock inte komma ut för hon har hoppat så mycket utomhus, och älskar snö. Idag ska jag städa ut lite mera, låte dom hoppa runt i snön, det har snöat på reält nu och dom kommer väll drunkna :P. Hoppas inte vattnet fryst. Jag har ju klarat mej hitills.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

Imorse fick kaninerna mat som vanligt, tyckte det var lite spännande med det vita :P Tog ut Roxy i sele när jag bytt ut is vattnet (suck :P) Hon tycker det var lite läskigt :P "Drunknade" i den djuupa snön, hihih :D Sen fick hon iaf komma till rasthagn. Candy tyckte det var väldigt läskigt och ville inte komma ut idag heller -,- När klockan var ungefär halv två fick jag iallafall ut henne ;D I sele, rasthagen var otroligt läskig! I början ville hon bara sitta i min famn, men snart började hon gräva gångar och skutta omkring :D

Tindrah
0

Pussel har sovit med mig ngn timme, så jkla söt !!!  han sov i min tröja, saknar väl sin mamma, han e ju trots allt bara 6veckor. :D

Tindrah har ja inte hållt på med mkt alls, hon fick lite gurka, hon lyckades missa o kissa i hennes lilla låda så hon pissa på mattan , blä!

myriis
0

#28: Lite tidigt att köpa en kanin som är 6 veckor? :-S Han kan få problem som t.ex. diaree och sådant.

twinnie
0

**21 01 07
**Imorse fick min lilla gris skutta lite i snön. Han blev som begravd under allt det vita och jag fönade honom hur länge som helst efter det , haha. Sen tränade vi lite hoppning. Gick väldigt bra , faktist :)

Matilda_91
0

6 veckor?! Själv tycker jag att åtta veckor är lite väl tidigt…

Tindrah
0

Jope det är det, men det faktum att hans mamma inte är vid livet gör det hela lite svårare..

KajsaM
0

Idag då jag kom hem så släppte jag ut han :) Han blev super glad! Sen borstade jag han och han fick lite vetegroddsolja :) Så nu skuttar han för fullt :P

Jojsan
0

hehe det är gulligt när kaninerna sjunker ner i snön ;) det gjorde min kanin igår oxå :P

Matilda_91
0

Idag fick Gizmo och Albin mat och nytt vatten vid niotiden ungefär. När klockan var runt tolv gav jag dom varsin morot och sen släppte jag ut Gimzan i utehagen :) Hon var riktigt sur idag och fräste när jag kom :/ Och inte vill hon bli upplyft heller..

Medans Gizmo var i hagen gick Albin, jag och Smilla ut på en promenad i sele :) Det gick hyffsat, Albin var lite bråkig och ville inte gå dit jag ville men han blev nöjd när han fick gräva i snön ett tag ;D Han och Smilla är så söta ihop och pussas hela tiden <3

Zvintos
0

Har för ca 1h sen varit ut och tagit lite porträttbilder på kaninerna.
Ska ut snart och byta vatten åt dem.

Bild: Järnsaxa som inte vill vara med på kort. Räcka ut tungan

KajsaM
0

#35 Har inte du varit i skolan? ;D

Matilda_91
0

Nej, haha hade en grym huvudvärk både igårkväll och imorse som antagligen berodde på att jag inte har druckit tillräkligt med vatten. Och så hade vi ett So-prov idag som jag..hrm.. glömt att träna på, så jag stannade hemma Oskyldig Nu när huvudvärken släppt kan jag ju passa på att plugga lite inför provet som jag antagligen får göra imorrn ;)

KajsaM
0

#38 Hahaha, ja bara att plugga ;D

KajsaM
0

07:20 Släppte jag ut Hampus i källaren.

08:00 Gick och tittade till han och sådär. Fyllde maten och så fick han nytt hö,vatten och en bit äpple. Sen fick han komma upp och skutta i köken. Jätteskoj tyckte han :D

08:20 In i buren och Hejdå!

15:10 Kom hem från gammel mormor och morfar och släppte ut han.

Och ikv ska buren städas och källaren damsugas :)

Jojsan
0

idag när jag kom hem från skolan gick ja ut till kaninerna å gav dom ännu mera hö och en bit bröd. Dom fick massor med hö i sovdelen (de är jättekallt här -25 grader brrr).

ska gå till  dem igen några gånger ikväll. :)

KajsaM
0

Idag har Hampus haft det bra :D

Imore fick han en bit äpple och skutta, sen har han skuttat hela dan för  mamma har varit hemma :P Och han skuttar än ;D Ikväll ska man få nytt vatten,hö och morot och persilja :)

Idag har det varit -30 till -32, det kan man kalla kallt ;D

myriis
0

Än så länge har jag bara varit med dem 3 gånger..
7.30 fick dem nytt vatten och hö, lite babbel blev det också xD
14.55 kom jag hem från skolan ^^ Kelade en stund med ninerna, böt vatten och hö :)
14.30 Gick ut till ninerna med torkat bröd och gav dem sallad :-) dem fick komma ut ca 20 minuter var i sele.

Jojsan
0

#42 usch så kallt, tur att du har Hampus inne (för det har du väl… har för mig de :P) Själv har ja ninisarna ute så ja måste ut i kylan…^^

KajsaM
0

#44 Japp, han bor inne :D Usch vad kallt för dej att gå ut^^

Jojsan
0

#45 jo då, ja får ta på mig mycket lager för att inte frysa ^^

KajsaM
0

Hehe precis ;D

Tindrah
0

Har tagit hem alla ninisar från skolan,.. jobbigt att behöva bära hem dom från internatet varje helg.. :S

Tindrah och Dino har fått hälsa lite på varandra idag igen , men tindrah tycker inte om han speciellt mkt nu heller :S

Tina-A
0

#36: Häftig bild :) Hon ser enorm ut!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

myriis
0

Igår:

Ungefär vid sju fick kaninerna lite frukost, pellets och bröd =) Någon timme senare bar det av till hopptävlingen! Väl där fick dem inte så mycket.. ;P Förutom hopa då xD (Candy fick sin andra pinne, en till så är hon medelsvår, wiie xD. Roxy vill ni inte veta >.< Nej men hon gick på 5 fel xD)

När dem kom hem fick dem lite grönsaker =)

KajsaM
0

#50 Kan inte du göra en tråd och berätta om tävlingen?

Igår fick Hampus banan mitt på dagen. På eftermiddan päron. och på kvällenn morot och äpple :)

myriis
0

#51: Okej då! xD Jag gör en ;)

KajsaM
0

#52 Perfekt!

För att jag som drog från ämnet lite så kan jag berätta att nyss släppte jag ut Hampus ;)

Matilda_91
0

Idag har jag inte varit hemma på hela dagen så kaninerna fick bara mat , morot och vatten imorse och sen drog jag till stan och kom hem vid fyra. Och slö som jag var tänkte jag mocka Gizmos bur liiite senare och kika på iFokus ett tag först och nu är det mörkt ute. Smartskaft som jag är, så får jag helt enkelt skylla mig själv och stå i mörkret och städa.. Har även köpt en liten karda till Gizmo som verkar superbra :)

KajsaM
0

#54 Vad är en karda? Generad

Idag har Hampus skuttat heela dan, och nyss har jag kammat han för han släpper nå kostmisk mycke hår ;D

Matilda_91
0

#55: en tät borste :)

KajsaM
0

#56 Jahaa Tack =) Hihi

Zvintos
0

Jag har varit och gjort rent i 2 av burarna, men sen tog spånet slut. Fundersam Så jag får se till att köpa spån direkt på onsdag när studiebidraget kommer. Glad Under tiden jag gjorde rent fick de vara i hagen. Vart 2-3 bilder på Järnsaxa, men inga på Zvinto & Iris, för batteriet i kameran tog slut.

KajsaM
0

Järnsaxa är såå såå underbart sööt Kyss

Zvintos
0

Sen på kvällen när jag skulle ge mat såg jag något som sprang uppför ena benet på Dickens bur, och kollade med ficklampan. Där var de två mössen som jag trodde bodde under altanen. Men tydligen håller de till där när det är mycket snö. Glad

Kolla på bilden så får ni se vart de håller till.

Zvintos
0

De var inte så enormt rädda heller. När jag suttit där ca 2 min verkade de accepterat mig. Lyckades ta några söta bilder, och t.o.m. filma lite. Glad

myriis
0

#61: Guh, vilka söttisar :D Ger du dem mat?

Zvintos
0

#62: Nej, det gör jag inte. Räcka ut tungan Vill inte att de blir fler, för då måste jag flytta dem. De får hitta mat själva, vilket de tydligen gör också.
Glad

KajsaM
0

Hehe herregud :D Söta var dom iaf :P

Linus_sotis
0

Idag har jag varit hos min kompis och jag har låtit Linus träffa sin pappa och min sotis har träffat linus syster och sotis e Inte glad att träffa henne märkte jag…men hon e glad att linus finns..

Clariiz
0

Igår hoppade kaninerna ut hur mycket som hällst. både i en bur och i koppel!

När jag skulle ta in Ping Pong ville hon det inte! Först skuttade hon iväg och trodde vi lekte! sedan fick jag tag på henne! men då satte hon sej och tjurade! hon skulle minsan inte in!

Här är en bild på tjurande Ping Pong

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Denna kommentar har tagits bort.
Matilda_91
0

Idag har Albin skuttat i stora hagen :) Och så har jag klippt klorna på Gizmo. puh, det är inte det lättaste! Snart ska jag ut och ge dom lite morötter och ta in Albin :)

Matilda_91
0

#63: blir det fler får dom gärna flytta in här:D Gud vad gulligt med små möss :) Men katterna skulle väl vara på dom direkt :/

malkanthi
0

idag har jag teah och hubbe åkt buss från umeå till ö-vik. jag ska ha praktik här i 3 veckor, så nu bor vi hos mina föräldrar. De brukar inte tycka det är så väldans kul här, då de fr vara i ett rum i källaren där det inte är så livligt - de är ju vana att skutta runt lägenheten å leva loppan. Men denna gång tog jag med deras favoritmatta, så nu har de myst på den hela dagen. "Mormor" (dvs min mamma) skämmer ständigt bort dem med fruktbitar. Nu ska jag gå ner å natta dem.

Jojsan
0

Igår byggde ja å en kompis en "labyrint" i snön åt kaninerna (Channie å Cassie) :P Det var djup snö så det var bara att gräva gångar och så. Eftersom det var lite höga kanter och djup snö på andra sidan så lät ja de springa lös i "labyrinten" de tyckte det var jätteskoj. De fick också träffa varandra vilket de aldrig gjort förut (alltså de har aldrig varit bredvid varandra utan galler emellan). De tyckte den andre var lite läskig tror ja men det blev inga slagsmål och det tyckte ja var bra. :) nog för att vi lät de inte kommer så nära varann alltid att de kunde bitas… Men de verkade inte som om de ville det heller.

Idag tog ja bara ut Cassie en stund i "Labyrinten" då ja inte hade/har lika mycket tid som igår. Men Cassie tyckte det var jätteskoj och skuttade runt som en galning ;)

Men Channie fick inte en tråkig dag hon inte :) Hon fick springa på golvet i ladan :)

KajsaM
0

Hampus har skuttat som vanligt. Och till mellis fick han en bit äpple och nu ikväll en morot :)

Matilda_91
0

Albin och Gizmo fick världens festmåltid imorse till frukost :) Och så har Gimzan rymt igen, haha! Hon hatar att vara ute i stora hagen, antagligen för att det är så ensamt så nu ska jag inte "utsätta" henne för det mer, utan hon får nöja sig med sin lilla Hage vid buren ;) Albin däremot älskar den stora hagen så den blir väl hans egen nu, hihi

KajsaM
0

Hihii ;) Vad var världens festmåltid då? :D

Matilda_91
0

Det var pellets, morottsstavar, gurka, persilja, rönnbär, torkad banan, sallad, broccoli, lite vitkål och äpplen i en skål ;D

KajsaM
0

Mumsigt ;) hihii

Matilda_91
0

Japp:D

Idag slutade jag tidigt så jag passade på att släppa ut Albin i stora hagen några timmar medans det var ljust ute. Sedan mockade jag åt kaninerna och hade en liten kelstund med Gosegimzan :)

Kan också berätta att Albin har lagt ner sin tonårsperiod helt och är varken bitig, sprattlig eller allmänt jobbig utan han är helt lugn och supergosig :) Det är så kul, båda mina niner har ett sånt fantastiskt temperament! Spralliga och busiga i buren eller när man är ute med dom, men lätt att "fånga" och superkeliga när dom sitter i knäet. Bortsett från att Gizmo är vaktar buren så otroligt förstås, haha!

KajsaM
0

Vad roligt att Albin är normal igen :)

myriis
0

I morse fick kaninerna som vanligt pellets, hö, nytt vatten och morot.

Idag slutade jag extra tidigt :) En timma tidigare faktiskt, så jag var hemma vid ett.
Jag släppte ut Roxy i rasthagen en stund. Städade igenom hennes bur lite snabbt och sen gick jag in till Candy :) Släppte lös henne i rummet i någon timma och sen gosade vi en stund!
Några timmar senare gick jag ut till Roxy och vi gick på en promenad :) Roxy visade sin uppskattning när vi kom hem genom att överfalla mig med pussar när vi lekte i snön, haha xD Sen hoppade vi lite.
Efter maten ska jag kela lite med Candy och låta henne komma ut lite mer. Sen ska dem få kvällsmat ;)

KajsaM
0

Hampus vart ganska sur på mig när han inte fick komma ut på morgonen så då fick jag en suur blick. Men när jag kom hem fick han skutta och han skuttar än :D

NUUU har min Viggo (min hundvalp)!!

Jojsan
0

Kaninerna fick vara ute i solen och skutta i sina hagar :) de tyckte det var jätteskoj :P man fick allt se på glädjeskutt ^^

Matilda_91
0

Idag har jag möblerat om lite i Gizmos utegård. Bl.a ställde jag dit ett trähus som hon kan sitta i och på och fyllde igen ett av hålen.

Albin fick vara ute och skutta fritt i trädgården och han älskade det! Även Gizmo sprang lite löst men hon ville hellre sitta i knäet och mysa och snegla på katterna. Som vanligt :)

malinroth
0

Idag har det vart mycket mys på schemat som vanligt =) Hon har suttit i buren drygt tre timmar medan jag var till skolan sen har hon hoppat omkring och busat och efter min och hundens promenad har vi sovit middag i ca 4h =) Ahlberg fortsatte dock sova då jag klev upp den lilla snarkisen :P Hon har också passat på att läsa lite i lagboken medan jag pluggade! hon kommer bli välbildad om hon fortsätter plugga i den här takten haha Hon har förståss också läst lite i aftonbladet ;)

Linus_sotis
0

idag satt sotis på hennes bur tack och jag vet inte hur hon kom upp men på nåt sätt

Tea.my.love
0

Idag har ja och Tea varit ute på vårpromenad men polaren Bobbo. Sen gick vi in och Tea hjälpte mig städa hennes bur. Sen var det myspys på golvet med sallad. Och nu ligger tea och rullar runt på sitt täcke i hallen. Skrattande

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.