Är han renrasig?
Om en kaninunge, hane, har lite hermelin i sig. (mormorns farfar är renrasig hermelin). & man sedan parar honom med en renrasig Lejonhuvad kanin, blir ungarna renrasiga Lejonhuvade då eller finns hermelinen kvar?
(det syns inte på hanen att han har hermelin bakåt)
Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk 
Hermelin kommer alltid finnas kvar oavsett hur många generationer som går men den kommer bli näst intill osynlig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så den försvinner aldrig? Skumt, hade för mig att det försvann mer & mer för varje generation..
Men man ska ändå skriva Lejonhuvad kanin/Hermelin på ungarna då?
#2 Nej, det är omöjligt. Oavsett om du avlar på 1000000 generationer, så finns den minimala hermelinprocenten alltid där, om än 0.000000000000000001%
Förstår du hur jag menar? Det är samma sak för t.ex människor. Jag är 25% tysk, mina barn blir 12,5% om jag får barn med en helsvensk man. Deras barn blir i sin tur 6,25% , sedan 3,125% osv osv….
Det blir mindre och mindre för varje gång, men det kan aldrig bli 0,0%
Den blir aldrig 100% renrasig rent genetisk, däremot kan den bli såpass rastypisk att den kan räknas som en viss ras.
Det är ju ex så man gör när man vill få in nya färger/teckningar/pälstyper eller få fram en ny (eller gammal ovanlig/utdöd) ras.
Just genom korsning och att avla vidare på de mest rastypiska.
#4 precis. Annars hade man sagt att tex Dvärgvädur är en korsning och inte renrasig då de ursprungligen avlats fram genom att korsa två kaninraser.
Ljustadalens kaningård
Så om kaninungarna är rastypiska nog, så räknas dom som Lejonhuvad kanin?
#6 Du kan få igenom dom med dispens, och ha stamtavla på dom om de ser rastypiska ut.
Men som uppfödare, vill jag ändå kunna bli informerad om det finns andra raser i leden :)
#7 Ja, självklart vill man veta vad som finns i kaninens släkt osv. 
Sen så är det inte lika lätt längre att få dispens för lejon nu som förr, så du kan ju fundera över om det inte är lättare att köpa ett renrasigt lejon med stam? Det finns många fina nu.
Ljustadalens kaningård