kastrering = farligt?
Hej!
Min kära kanin, som är lite över ett år börjar verkligen bli snuskig. Vi får en massa vildkaninungar på besök och så fort dom små liven kommer fram till buren blir Totte galen och börjar jucka… helt galet mycket… mot marken… eheh. Och seda blir han helt vild när jag öppnar för att ge honom mat, eftersom han tror att han får komma ut. Jag har sagt till min mamma att jag vill kastrera honom nu, för han har aldrig varit såhär tidigare. Men hon säger bara, helt pang på, att han kommer dö då.
Hur farligt är det med kastrering av hane egentligen? 
Att kastrera en hane brukar vara ett ganska riskfritt ingrepp så länge kaninen är frisk och veterinären vet vad denne gör.
Jag har kastrerat 2 hanar och skulle inte tveka att kastrera fler hos "min" veterinär.
Dock bör ju kaninen inte vara för gammal, men en frisk 1-åring ser jag inga direkta hinder att kastrera.

En sövning är alltid en risk men det är väldigt, väldigt sällan dom dör av det. Ofta är det då nåt annat fel som gör att de inte tål narkosen.
Så kastrera du. 
Under alla år jag jobbat (sen slutet på 80-talet) så har jag varit med om att en kanin dött efter narkos. Men det kan ju ha berott på nåt annat. Den dog hemma ska jag tillägga och inte under operationen.

Tack små mycket för svar! Ska prata med min mamma om det, ännu en gång. Haha! Har ni någon veterinär ni rekomenderra i Södertälje/Stockholms området, eller någon ni inte rekomenderar? Haha. 
Har hört mycket bra om denna: http://www.djurklinikenroslagstull.se/
Rosslagstul är jätte bra! Kastrerade själv min kanin där de är superduperbra
What doesn't kill you makes you stronger.
#2 Söver de verkligen vi kastrering av kaniner. Jag vet att hankatter kastreras under lokalbedövning. De får en spruta lugnande och så lokalbedövning.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 mina kaniner kastrerades också med lokalbedövning, men det verkar inte vara så vanligt, någon måste ju hålla i kaninen då, vilket jag fick göra när mina kastrerades =) Billigt blev det också, 200 per kanin ^^
Det är olika vad veterinärerna använder för metod.
Vissa ger söver intravenöst, andra söver genom gas, vissa ger lokalbedövning, andra lokalbedövning i kombination med lugnande.

vad kostar en kastrering annars om man söver ner kaninen?
Har 2 kastrerade hanar och det är inget farligt med det ^^
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Här kostar det ca 500 kr per kanin vilket jag tycker är dyrt.
500kr är inte så dyrt.
#12: Det brukar bero lite på hur pass stor kaninen är.
Enklast är att ringa den tilltänkta veterinären och fråga, då det brukar skilja från klinik till klinik.
Håller med #12 om att 500kr inte är särskilt dyrt.
Jag har hört om betydligt dyrare priser än så.
#9 roslagstull tog 350 kr för 2 års sen
What doesn't kill you makes you stronger.
Jag betalade 780kr för att kastrera min hane i Gävle, så priserna varierar ganska mycket.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#11 det var billig. I Landskrona/ skåne skulle jag få betala 1150kr för honkanin och 950kr för hankanin för att kastrera, vi betalade 2000kr för katten och 4700kr för hunden… Nu e dock ingen av mina kaniner kastrerade, då det vart för dyrt just då..
# 16
Oj!
Men jag tyckte det va dyrt då det inte bara var 1 kanin utan en kull på 8 hankaninen (kastrerade dom som vuxna)
4000 kr är ju 4000 kronor :)
Nu får jag (då min mammas släkting jobbar där) betala ca 300 kr.
Annars rekkomenderar jag starkt att kastrera kaninen i Ale, har hört att det ska vara bra där av en vän.
Jag har kastrerat min ena hane och det kostade 700 kr i Delsbo, Gävleborg
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com