Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1409 ggr
Sotingetroll
0

Vad kan det vara?

Jag är inte så bra på det här med kaniner men nu är det så att jag har hand om en och hon har blivit så himla smal!

Hon har alltid varit i bra hull, kanske tom mot övervikt, men nu är hon helt plötsligt riktigt smal! Man känner tygligtryggrad m,m.. Det har gått fort för jag har inte uppmärksammat detta förrän nu och jag är väldigt uppmärksam av mig tycker jag..

Hon har haft fri tillgång på hö hela tiden och hon har ätit som en häst verkligen, trodde inte en kanin kunde äta så mycket ;)
Tyvärr tog kraftfodret slut så det har hon inte haft något av nu de senaste månaderna, kan det vara det som gjort det? Men kraftfoder i sig ska ju inte vara grund till hullet..

Finns det någon sjukdom som kan ha gjort detta? Hon är typ 7 år gammal, så hon är ingen ungdom längre, men hennes framtänder är helt okej, inte helt bra men de verkar funka. Den ena gick sönder lite förra sommaren men hon verkar inte lida av den utan ha ätit normalt hela tiden, vad man än erbjuder henne.

Några förslag?

Bamse 08
0

Har för mig att det är ganska så vanligt att de blir smaler när de blir gamla sen har jag hört att man kan ge solrosfrön för att få de i bra hull och gå upp i vikt

What doesn't kill you makes you stronger.

Zvintos
0

Det du kan göra är att köpa nytt kraftfoder och ge igen, för att se om det blir någon skillnad.
Är hon "jämt" smal, eller är ex ryggraden smal men magen spänd?

Sotingetroll
0

Tack för snabba svar!

Jag får köpa något fettrikt smaskigt kraftfoder åt henne!

#2 Hon är jämnt smal, hela hon är smal liksom.. Bara dubbelhakan som är kvar :/

[Angel88]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# kan rekomendera dig royal rabbit + solrosfrön och vetegrodds olja…

Zvintos
0

Rabbit royale är dock väldigt fettsnålt, mycket lägre än i princip alla andra kaninfoder (vilket dock inte behöver vara en nackdel).
Vetegroddsolja är väldigt bra för att motverka torr hud, men särskilt fett i sig är det väl inte.

Sotingetroll
0

Men havre oh solrosfrön då? Hon får även grönt gräs dagligen nu när man kan plocka, mycket maskrosblad.

[Angel88]
0

#5 en gammal kanin behöver lite extra.. vetegrodd oljan är väldigt bra för pälsen, tarmarna m.m pluss den är mycket smaklig och omtyckt normalt mina katter e tokiga i den konstigt nog..  och ska man köra med solros frön, tycker jag man ska ha ett foder med mindre fett i så att det inte blir för mycket.. :)

[Wera]
0

Kaniner rasar inte ner i vikt bara så där… i normala fall.
Öka fodergivan, mer fettrikt kanske. Äldre kaniner brukar bli tunnare. :)
Havre, solrosfrön, Rabbfor är främst till kaniner för köttproduktion men det tycker jag ökar hullet jätte bra på mina kaniner.

Sweet Teddy
0

Kan hon ha mask kanske? :)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

[Angel88]
0

#9 ja det va en bra tanke… Det kanske du ska ring veterinären och fråga, TS…

Sotingetroll
0

#9 har funderat på det också, hon är ju aldrig avmaskad.. men samtidigt brukar det väl inte bli så att de blir tunna helt, utan att de är smala fast de har "mage"? Jag har faktiskt funderat på att avmaska henne också bara för säkerhets skull..Hon har ju dock aldrig varit utsatt för något där hon kanha fått mask, men mask kan de väl få ändå som andra djur antar ja..

Vad brukar ni använda för medel?

[Wera]
0

#11 Oftat magrar de bara av över ryggen, men de har ofta fortfarande mage, ja.

Sotingetroll
0

#12 ja precis, och hon är smal hela hon, även mot revbenen, ingen mage..

[Angel88]
0

#11 maskmedel är receptbelagt i dagens läge, så du mårte ringa till veterinären.. och mask kan spridas genom att du är ute och går i gräset med henne eller bara genom att du matar henne med gräs, om något annat djur bajsat där någon gång tidigare….

Zvintos
0

#14: Maskmedel är inte alls receptbelagt. Glad
Ska man ha i stor mängd behövs dock recept, av vad jag förstått.
Men som sagt, vanlig flytande Axilur går utmärkt att bara knata in på apoteket och köpa, samt tabletter.

När jag har avmaskat har jag använt flytande Axilur, samma som för katt.
Dosering 0,5ml/kg och ges i 5 dagar och upprepa efter 14 dagar.

Sotingetroll
0

okej.. Men jag undrar om det verkligen kan vara det.. Hon är ju helt smal, inte "bukig" alls..

Det som oroar mig är att det verkar ha gått så fort, hon har ätit bra men ändå rasat i vikt..

Hon fick gräs för första gången i år för bara typ 1 vecka sen, och nu tycker jag hon dricker hemskt lite.. Tidigare har jag behövt fylla hennes skål varje dag men nu går de 2-3 dagar innan det behövs mer.. Och gräset är plockat tidigare och ligger i en påse så överdrivet mycket vätska i den borde det inte vara..

Funderar allvarligt på avlivning så hon inte lider.. Hon är ju ändå till åldern, det svider men hennes välmående är viktigast!

Bamse 08
0

#16 kan du inte rådfråga vet.?

What doesn't kill you makes you stronger.

Sotingetroll
0

#17 Jo absolut det kan jag göra..