Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1298 ggr
Ebba-Ö
0

Encephalitozoon cuniculi

Är det någon som har någon erfarenhet av Encephalitozoon cuniculi?

http://www.djurklinikenroslagstull.se/page709.htm här finns mer att läsa.

Har du haft/har en kanin med denna sjukdom? Med vad behandlade ni kaninen med och hur gick det?

elinab
0

Jag vet inte helt säkert, men misstänker starkt att min familjs kanin led av den parasitsjukdomen.

Hösten efter att han fyllt sju fick han problem med balansen och föll ibland omkull när han skuttade. Hos veterinären fick vi inte så mycket hjälp, bara något anti-inflammatoriskt preparat. Det här var några år sedan och veterinären var tyvärr inte så kaninkunnig.

Det var en utekanin, men eftersom vi under den hösten ibland hittade honom omkullfallen och det verkade som att han inte kunde resa sig själv fick han flytta in så att vi kunde hålla ett öga på honom och hjälpa honom när det behövdes.

När han fått flytta in stabiliserades hans tillstånd men vi märkte att han uppvisade flera av symptomen för E. cuniculi. Vi var ju oroliga för honom och letade information om vad det kunde vara han drabbats av.  Han drack och kissade ovanligt mycket, fick epilepsiliknande anfall och hade svårt att kontrollera sin högra sida. I övrigt verkade han pigg och glad, åt med god aptit, tvättade sig där han kom åt och verkade trivas bra med livet. Han blev heller inte nämnvärt sämre förrän drygt två år efter att vi först märkte att han var sjuk. Då fick han svårt även med vänstersidan och var inte lika pigg och glad längre. Vi övervägde att ta honom till veterinären för att låta honom somna in men så dog han en natt.

Att tillståndet förvärras i skov har jag förstått också är typiskt för E. cuniculi.