Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 812 ggr
Suskiv
0

2,5 dl kraftfoder.

När jag hämtade hem vår kanin fick jag veta att hon äter och ska äta 2,5 dl spanmålskross per dag och enligt uppfödaren så åt hon heller knappt nått hö så jag skulle enligt henne bara ge lite hö eftersom hon annars kissar ner resten.

Det handlar om en 7 månaders dvärgvädrur.

Jag vet ju att 2,5 dl är en vansinnig giva till en sån liten kanin så jag drog ner givan till 1,5 dl (1 dl på morgonen och 0,5 på kvällen). Fri tillgång till hö i höhäck (så hon inte kan kissa ner det). På det har hon gren att tugga på,  färskt gräs och grönsaker. Jag har nu börjat blanda i pellets i hennes mat också för att kunna gå över på pellets helt sen.

Det första som hände när jag drog ner kraftfodermängden är att hon började äta massa hö istället. Så det är ju uppenbart att hon struntade i höet tidigare eftersom hon fick så mycket fraftfoder.

Nu får hon gå på den här givan ett tag, men hur snabbt kan man egentligen dra ner kraftfodergivan. Än så länge är magen opåverkad, varken diaree eller förstoppning så den förändringen verkade on ju fixa galant. Målet är att komma ner till ca 0,5 dl på sommaren (förutsatt att hon behåller hullet) och sen öka igen till ca 1 dl till vintern.

Hur mycket grönsaker är en lagom giva. Den här kaninen är ett matvrak och äter allt som stoppas in till henne.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

Ge mer hö än foder. Hö ska bestå av 80-90% av en kanins dagliga mat. 
Kan vara så att hon får för mycket sånt foder, så hon orkar helt enkelt inte att äta mycket hö? bara en idé jag har….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
0

Hon har fri tillgång. Fyller på höhäcken två gånger om dagen då har hon ätit hälften ungefär. Hon äter alltså betydligt mer hö här hemma hoss oss på sin minskade kraftfodergiva än vad hon gjorde hos uppfödaren.

Jag håller på som sagt att draner hennes kraftfodergiva, men vill inte göra det för snabbt för magens skull.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#2 Okej :) Ja ta lite i taget och minska ner.
Jag har en kanin som vägrar äta hö av någon anledning. Hjälper inte att ta bort pelletsen helt heller, han vill inte äta det ändå. Medans mina andra kaniner och marsvinen äter som tokar av höet.

Lycka till!
Har du bild på kaninen? :D

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker det där med fodermängden är svårt för det är ju så olika. Jag ger bara grönsaker då och då, har inte något speciellt "mått" jag följer.

#3 Prova byt hö, kaninen kanske inte tycker om just det hö't. Jag har haft kaniner som inte äter det hö't som min svärmor har till sina hästar, det är väldigt grovt och lite ljust. Medan mitt är väldigt tunnt/skört och grönt, med lite löv i. Båda är från en bonde, men mitt är små fyrkantsbalar medan min svärmors är stora rundbalar. :)

Hö't från matbutikerna, så som ICA är också väldigt skört/tunnt och grönt och det brukar dom också tycka om (bara för att provao se, för det är ju onödigt dyrt.)

Fridaaaa
0

#4 Har testat 3-4 olika, men han vill inte ha det, hjälpte inte att ta bort pelletsen.
Mitt hö är med lite tunnt som ditt :)

kaninsnobben78
0

Min kompis  ge sina kaniner  bara hö  och vatten  iblan ge hon dom pelllets  inte så mycket  så fä dom frykt me