Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 378 ggr
[Angel88]
0

Brunstar hon?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej jag bara underar en sak. Min ena hona Yuki har plötsligt blivit agressiv (stavas?) inne i sin bur. Det har pågot i ungefär 1,5 vecka nu och värkar bara bli värre. När man stoppar in handen/ händerna för att tex ge mat, göra rent (ta bort gammalt gräs, frukt m.m.)  eller städa toa hörnorna, så typ "grymntar" hon och hoppar hotfullt mot en, samt att hon kan anfalla (hon har inte bitit mig ännu i allafall). Jag vill inte ha en agressiv kanin som jag blir rädd för.  Hon är hur go som hällst när hon är ute ur buren, har precis börjar fatta selen och trycker det är super kul. Hon är inte alls sån i rasthagen häller, utan just i sin bur. Hon är ett år blev det den 20 maj, och hon har aldrig gjort så här innan.  Kan det vara ett nytt brunst beteende? Eller vad kan det vara? Hon värkar dock kunna skilja på små barn, för när min lilla syster som är 2år han stoppa in händerna i buren när jag städade och klappade henne så satt Yuki helt still och var tyst, men när jag eller någon annan som är äldre än min lilla syser soppar in händerna så "grymtar". Hur kan man få bort detta nya beteende. I dag fick jag till och med hålla fast henne för att tömma toan och ge henne mat.. Blir ju ledsen..

OddanFrallan
0

Låter som brunst

// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy

[Angel88]
0

Jag kanske borde ta och kastrera henne då? Vet du/ ni vad det kostar?, jag bor i Borlänge…

OddanFrallan
0

#2 Om du känner att du inte vill ha en hona om brunstar skulle jag säga kastrering, det har jag däremot ingen aning om.

// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy

[Angel88]
0

#3 jag vill inte reskera att bli biten eller att någon annan blir det.. Hon har oxå börjat att kissa mer..

Hon äter och dricker som hon ska bajs och kiss ser normalt ut, förutom att hon kissar mer då. Hon är pigg och glad ute..