Burbyggs Blogg!
Kommer att ha denna tråd som visar hela mitt burbyggande tills den är klar som en sorts "Byrbyggs Blogg" ^^ För den som är intresserad att följa utvecklingen xD
Det går framåt med mitt Burbygge, men ännu är det för tidigt att visa några foton ;)
_Jag ska ju köpa en Jätte i slutet av April och då ska buren vara klar, så jag har ju gott om tid på mig ^^
_
Måtten kommer att vara 135x70cm och 70/90cm hög, taket kommer att luta bakåt ^^ (0,95m2)
**
Materialet:** Eftersom att jag är en som återanvänder mycket så kommer materialet bestå av andra byggrester, ett vardagsrumsbord kommer utgöra botten, bordsben kommer att vara benen. Sen så använder jag lite olika sorters virke till själva buren, ett kompostgaller kommer att vara dörren och minknät kommer att utgöra ett fönster.
Sist men inte minst så kommer buren att målas, men Vilken färg? vet jag inte ännu ;)
Senare, i Maj, kommer jag att bygga en hage/kaningård som kommer att vara 180x180cm (ca 3,3m2)
Bifogar ritningen som jag jobbar efter :)
OBS! Uppskattar om ni inte "kidnappar" tråden ;) Kom gärna med tips? och kommentarer, men det som inte hör till tråden vill jag helst inte ha här, personliga meddelanden osv..^^ OBS!

Åh vad roligt att följa med ett burbygge :D Lycka till!

Det där med att ha ett bord som underrede är faktiskt väldigt bra, såvida bordet är av den stadiga typen. En bordskiva är ju ofta tjockare och av mycket bättre kvalité än en byggskiva. Och ett gammalt vardagsrumsbord får man ju för en femtilapp på loppis!
Nackdelen är att bordsskivan kan vara hal, så man får måla med någon färg som ger fäste. Att blanda lite fint sågspån i golvfärgen är också bra, då blir det lite knottrigt för kaninen att gå på.

Vad roligt!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
jaa! va kul! jag ser fram emot att se bilder jätte mycket! =) den ser ju ut att bli stor och rymlig!!! 
Medarbetare på Hundar.ifokus
#2 Det var en bra idé, jag hade inte kommit fram till hur/vad jag skulle ha inuti, men stöter det bort fukten?
Jag hade funderat på att ha en sorts "plastmatta" som man har inomhus i badrum, men det kanske också är halt?
**|*- 20/3-07 -*|
**
Har fått lite hjälp med byggandet och det är ju snart klart! 
Hittils så har grunden av buren blivit klar, taket ska fixas lite mer, det som fattas är bottenmaterialet, täta lite springor, måla, fästa en hylla inuti.. Sen så är det säkert lite småfix kvar ^^
Bild kommer såfort det blir bättre väder
/Photoniq - www.alexandra.foo.se
Hade inget att göra, så jag spånade på mitt nästa bygg-projekt som kommer att bli av i Maj ^^
Kommer att bygga en ram av trä, sen kommer jag att fästa Fyra kompostgaller på varje sida, samt som under och överdel :) Hur jag ska göra tak vet jag inte ännu ;)
Buren som jag håller på med nu kommer då att "sitta ihop" med kaningården på något sätt :P
Bifogar bilden ^^
#7: Åh, vad spännande. Ska bli väldigt intressant att se hur du löst det hela i sommar!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#8 - Aa ^^ Kan ju hända att jag bygger en ännu större kaningård ;D
|*- 21/3-07 -*|
Idag har det varit fint väder så jag har passat på att fota ^^
Jag har monterat ett hus/hylla i buren också :)
_Områdena som jag har ringat in är det som ska fixas, jag ska sätta lister längst sidorna på buren, och så ska taket jämnas till.
Benen ska också bytas ut, dom har jag bara medans jag håller på att bygga på själva buren :)
_
Det som är kvar att göra: Bottenmaterial och sen att måla hela buren, har ni några förslag på färg? :)
/Photoniq - www.alexandra.foo.se

JÄTTEFIN :D
inuti (om du ska måla inuti) så tycker jag du ska ha någon ljus färg. :) och välj då någon färg som inte är giftig. :)

Ljusgult innuti tycker jag, & babyblått/ljusgrönt utanpå. :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Vilken färg? är erat hus? :)

Vad fin buren blir :)
#11 - Tack! :)
#12-13 - Ska fundera på det ;D Det skulle vara snyggt med ljusgrönt ju :)
#14 - Det är vitt med blåa knutar xD
Måla det likadant som erat hus tycker jag :)
#17 - Mm ^^ Men det får jag fundera på, gillar nämligen inte om blåa knutarna xD
Men kanske det kan bli helvitt? ^^ Jag får se ;D
**|*- 26/3-07 -*|
**Igår tätade jag klart buren, har satt in "underredet" och nu är det
bara att måla kvar! :) Men det kommer jag inte göra förrän framåt sommaren när det är helt torrt ute ^^ Har även satt upp
listerna (som jag visade hur på bilden) :D
Buren ska nu ställas intill en rönnhäck och sen kommer
kaninen att få flytta in där ;D
_Tingade en BJ igår, vecka 16 är han leveransklar och
kommer till mig därikring :) *Längtar*
_/Photoniq - www.alexandra.foo.se
*Puttar upp lite ;)*
#21 - Aa ^^ Den kanske kommer bli ännu större ;D Jag har inte riktigt bestämt mig ännu ^^

Hehe, ja för stor kan inte då inte bli ;)

Den ser inte ut som 180 ;D
#25 - Nää det är för att den är 135x70/90 ^^

#26 Men i #= står det 180*180, eller ändrade du? :)
#27 - Nejnej ^^ 180 kommer kaningården att vara ;)

#28 Jaha, läste bara det ;)
Jaa, nu har jag varit rastlös igen, i väntan på min lilla Jätte! :D
Jag satt och funderade på en kaningård igen, och jaa.. Här är en ritning.. ^^ Jag har ingen aning om hur jag ska bygga den ännu, så det kommer nog att komma fler ritningar och idéer ;D
Mått och allt står på bilden ;)
Just det! Det kommer vara botten av kompostgaller också ;) Taket över vet jag inte ännu hur jag ska göra ^^
det blir säkert jättefint! :)

Snyggt!

#34 Ju större dest ju bättre ;)
#35 - Aaa ^^ Det är så jag tänker, och just nu är det 24st kompostgaller jag kan utnyttja så det blir att använda dom väl ;D

#36 Ja ;)
Tänkte bara skriva att det finns fler ritningar på burar och kaningårdar på min hemsida :) Klicka på Djurhörnan och sen på Kaninburar ^^ www.alexandra.foo.se