Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2975 ggr
skijlu95
0

lejonhuvad kanin

Hej! Har haft en kanin nu över ett år. Och det är också min första kanin så jag har nt heller särskilt mkt erfarenhet av dom. Jag är en sånn person som oroar sejj över minsta lilla sak. Och nu inatt så låg jag och gosade med honom, vi låg på ett par ihopvikta lakan. Och jag hörde hur hans hjärta dunkade hårt. Lixom hårt och ganska snabbt. Och han andades jätte snabbt, och det kom som pip ifrån honom när han andades ut elr in. Jag har varit med om att han andas snabbt förut, men dom här pipen var värre och jag brukar nt höra hans hjärta dunka så hårt. Nu vet jag nt var man känner puls på en kanin, och jag vet nt heller vad som är normal puls för en kanin. Men jag stack ner handen mot hans bröstkorg nästan och kände nånting som dunkade jättesnabbt. Kändes mer som en puls men jag vet nt. Och sen så gick han upp, och sprang runt mejj lite sen la han sejj på ett annat ställe. och då kände jag på hans mage, för jag klappade runt lite på honom för han skulle lugna sejj, vilket han nt gjorde. Men pånått sätt kändes hans mage nästan uppblåst, den kändes hårdare än vad den brukar. Antingen så inbilla jag mejj det elr så är den det, ska prata med min syster också för hon brukar klappa hans mage välldigt mkt. Men han mår annars bra, han äter bra dricker bra. bajsar som han brukar, däremot kissar är jag nt säker på. Drf att han har tre platser som han kissar på i buren. Och jag vet nt hur jag ska göra för att få honom att bara använda "toaletten", förslag? Men jag ska kolla om han har kissat nyligen sen iaf. Min största oro är juh det där med andningen och hjärtat. För det där var nytt för mejj. Jag vet nt vad det kan bero på så jag skriver lite vad som har hänt under dom senaste veckorna. Jo vi har målat om och bytt möbler i mitt rum för att han gnagde sönder tapeten. Så vi ska sätta upp skydd, som typ hård plast, och förhoppningsvis hjälper det. Men vi har nt pengar till att göra det nu så drf så får nt han springa runt i mitt rum som han brukade göra, utan har sin bur och så har vi satt en inhängnad runt den. Den är väll 1,5 till 2 meter på längden och kanske 1 m på bredden. Det värsta är juh att jag har lagt ner hans koppel i nån låda när jag städade ur mitt rum så nu kan jag nt hitta det. Och då kan nt han gå ut. Och det ger mejj jättedåligt samvete. Och jag vet att kaniner måste ha regelbunden Motion. Borde jag plocka ur alla kartonger och leta efter det elr bara åka och köpa ett nytt för att kunna gå ut med honom, kan det vara det som är problemet? Sen också för typ 1 o en halv vecka sen kanske så hade jag suttit med honom och klappat honom. och när jag skulle resa mejj upp, så började han precis springa runt mejj, och jag vet nt hur jag kan ha rest mejj upp på för nått konstigt sätt för min häl typ slog till nånstans på hans mage. Och stannade juh jag till och satte mejj ner igen för att kolla att inget hänt. Men han reagera nt när jag kände på hans mage sen, han blev nt stressad på nått sätt och fick nt stora ögon. Och han började skutta vidare. Han var lika glad som vanligt. Så jah jag tänkte väll om det kunde ha nått att göra med det. Vet någon vad det skulle kunna va? Måste börja gå ut med honom, få nog ta och be pappa köpa ett nytt koppel. Borde vi ringa vet? Har nt så mkt pengar så är alltid svårt att ha råd med undersökningar. Som sagt jag är en orolig person. Men det blir väll att skrapa ihop pengar om dom vill att vi ska komma in med honom… Snälla svara.

Bamse 08
0

Ring vet.!

Gör han fortfarande så?

Kanske kan vara för han är osäker på vart han är?

Låter det som han måste anstränga sig för att andas?

What doesn't kill you makes you stronger.

skijlu95
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han gör så om nätterna, det är det som är konstigt bara om nätterna.
Nej han har varit där ett tag nu så osäker på var han är kan han nog inte vara.
Och ja typ, det låter läskigt ibland, jag kan nt riktigt förklara hur det låter när han andas ibland mer än vad jag redan gjort…
MEn på dagarna så är det helt okay, då kan jag titta på honom och se att han tar normala andetag lugnt. Men på nätterna så andas han snabbare…