Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3533 ggr
elinab
0

Hjälp. Komplicerad kaninfödsel.

Jag behöver hjälp från alla er som är erfarna kaninuppfödare. När vet man att en kaninhona har problem med att föda? Hur avgör man om det är dags att besöka veterinär?

Jag har ringt veterinären och fått rådet att avvakta med att åka in tills hon verkar slö men är orolig att om jag väntar så länge så blir det kanske för sent att hjälpa min hona.

När jag skulle ge mat kl. 10 i dag märkte jag att hon inte mådde som vanlig. Hon visade inget intresse för maten.

10.30 lyfte jag upp henne och såg en liten fot som stack ut. Sedan dess har hon krystat med jämna mellanrum men det verkar inte som att det ger något resultat. Jag tycker också att hon verkar blir tröttare/slöare/krysta mindre hela tiden.

Honan är en omplaceringskanin som skulle vara kastrerad. Hon är sju (tror jag) och bör absolut inte få en kull. Därför är jag mycket orolig.

Alla tips?, råd mm som ni sitter på välkomnas. Jag sitter just nu i telefonkö till veterinären igen men kommer inte fram.

Charlotta-B
0

Har hon fortfarande inte fått ut den lilla ungen??
Åk in akut.. ring på vägen i bilen..

Charlotta-B

breana
0

Det var en tråd på kanin-net om detta! Kan vara bra att läsa. 
Lycka till, ska hålla tummarna för er!

Linnet
0

Ibland måste man hjälpa till, samma hände oss för länge sen, fick hjälpa till att dra ut ungen, som naturligtvis var död.

Charlotta-B
0

Hoppas det har gott bra med både ungar och mor.

Charlotta-B

elinab
0

Tack alla som hållit tummarna för oss!

Vi fick en akuttid till slut. Nu är kaninen hemma och vilar ut och har börjat äta lite till och med. Hon fick sövas och efter att veterinären röntgat och kunnat se att det bara var en unge så lyckades hon dra/massera ut den. Död tyvärr, men viktigast är att min älskling verkar klara sig.

Linnet
0

Mamma fick göra likadant med våran ena hund när hon skulle ha valpar, två tassar stack ut och hon hade problem med att få ut den, så det var bara att försöka hjälpa till att dra ut den, det gick bra och den levde. Man kan göra ganska mycket själv.

Charlotta-B
0

Skönt att det gick så pass bra ändå :)

Charlotta-B