Dräktig kanin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en liten undring jag har en dvärg hare korsning på runt 1 år och tycker hon är väldigt pigg som dom flesta sådanna kaniner är och tänkte kanske korsa henne med någon lugnare liten ras kanske någon vädurs kanin. Vad tror ni om det skulle gärna vilja ha lite råd m.m..
Eftersom hon är stirrig m.m.. blivit det sen hon blev könsmogen så sa uppfödaren som hade samma problem med hennes mor att hon blev sådan sen lugnade hon ner sig betydligt när hon fick sin första kull. Det kanske då är bättre Att ta en kull på hene en att sterilisera henne elller vad tycker ni som jag skrev ovan vill ha råd
Tacksam för svar ! :)
Jag parade min dvärghare/hermelin med en hermelin..hon fick två, ungarna blev bättre än mamman men ej lika lugna som pappan, det var hennes andra kull men i första dog enda överlevande ungen, de andra kom ut som ej fullgågna foster..jag tycker hon är arg och stirrig nu med men var lugnare ett tag men nu trött på ungarna som är 5 veckor. Förhoppningsvis går de att få tamare än mamman. Skulle dock inte para med en dvärgvädur om honan är mycket mindre och över året!
#1 är hon över året och det är hennes första kull, skulle jag ha avstått…
Hon väger 2-3 kg och är inte så jätte liten :)
jag skulle ha avstått, din hona är stirrig och en kull är inte den lättaste lösning på problemet :)
en kanin som inte ska ha kullar eller gå i Avel tycker jag ska kastreras eller steleriseras.
en kull är tyvärr inte heller problem fritt du kan faktiskt mista henne i dräktigheten eller vid förlossningen.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag brukar aldrig rekommendera att man tar en kull som en "lösning på ett problem", utan en kull ska man bara ta på ett djur vars kvaliteter man vill ska nedärvas till ungarna.
Och ett stirrigt beteende hoppas jag ingen vill ska nedärvas. 
Därför håller jag med ovanstående om att en kastrering i sådana fall är en bättre tanke.
Man bör dock vara införstådd med att en kastrering utav en hona är ett större ingrepp och man bör då vara väldigt noga med att det är en veterinär som kan det h*n gör!