Sällsyntaste rasen?
Vilken tycker ni att är den sällsyntaste rasen på kaniner?
Och när vi ändå pratar sällsynt, vilken är den sällsyntaste färgen tror/tycker ni? :D
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Det finns flera raser som är väldigt sällsynta.
Mecklenburger scheck är inte direkt vanlig, ej heller meissner vädur, beige, örestad mfl.
Det finns även flertalet sällsynta färger.
En av de tycker jag är white zobel blå, särskilt på dvärgväduren.
Beige är ingen supervanlig färg heller.
Japaner finns det inte så många uppfödare av i Sverige iaf.
Rysstecknat på dvärgvädur förekommer nästan aldrig tycker jag, inte i Sverige.
Förr var väl tan på hermelin och dvärgvädur inte så jätte vanligt men nu börjat dom ta mycket mer plats tycker jag :)
Örestad… utrotad… håller på att återupplivas.
I Sverige Rhön, finns bara 1 uppfödare (http://kanin.dixietown.se/)
Finns flera raser som är godkända men inte finns i Sverige, såsom Mecklenburger Scheck, Meissnervädur, med flera.
Sällsyntaste färgen i världen (!!!) har jag kommit fram till är white zobel egern. Jag har hittat 1 bild efter att ha frågat på ett amerikanskt forum, den såg ut som diskvatten :P. http://www.nockrabbits.com/lilacsable.html
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 dom där rhön var ju riktigt snygga! =)

Lilla Egern, Schwarzgrannen, Örestad, Stora Egern, Stora Havana och Meissner Vädur är godkända raser som inte visats i Sverige på flera år.
Av de godkända färgerna är White egern den enda som jag inte hittat till kaninfarg.se + några diffusa färger som ljusblå och mörkgrå.
tYSK JÄTTESHECK ÄR DET INTE SÅ MYCKET AV JUST I SVERIGE.
Holländarteckning på dvv,
Örestad skulle jag säga eftersom den är utrotad…
Av färger skulle jag säga beige, de är sällan man ser de på någon ras alls.
Röhn är som #3 sa väldigt ovanliga i Sverige endast Jenny från Dixitown som föder upp dem i nuläget dock har jag själv tingat en hona från henne så snart är vi två iallafall om jag får tag i någon fin hane också ;)
Örestad och Japaner är också ovanlig raser och som många säger så är Örestad till och med utrotad men dem jobbar med återupplivning av rasen.
Lejonhuvad rex är inte direkt vanlig, hehe..
Sen färg.. Hmm… Beige och rödorange
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.
#11 Men lejonhuvad rex är ingen ras
Försök få tag på viltblå wiener, omöjligt. Hadde. 2 men sålt iväg dom för sjukt svårt att få in nya
#12 Aha, men ovanligt ^^
Elin.
#14 Kanske för att folk inte korsar rex och lejon så himla mkt? :) Dessutom krävs anlag för rex och lejon hos båda föräldrarna för att få en sådan "kombination". :)
#13 Beror på Vilken ras? du menar? :) Viltblå wiener är vanligt hos teddylejon och lite hos teddyväduren också.
#3 Undulatsidan säljer blandannat viltblå wiener! :)
#15 Hehe.. Men men
Elin.
#15: Jag tror inte hon syftar på viltblå wienertecknat, utan en kanin av rasen wiener i färgen viltblå. 
#7 Tysk jättescheck räknas inte som ovanlig, och skriv med små bokstäver tack, annars är det som att du skriker, tänk på dem som har synskada…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#18 Jaahaa ja jag tänkte väl att det var nå ;)
Har fel på tangentbordet
sorry 
18 exakt:)