Kattsand?
Bara en fundering, som jag kom att tänka på… Är säkert någon annan som hat frågat om detta men är för trött för att kolla efter 
Hur fungerar det att ha kattsand som burmaterial?
Något speciellt man bör tänka på?
Det finns ju kattsand med doft (tex Ever Clean), är det farligt??
Tänker inte ha det som burmaterial, tanken slog mig bara.
Något specielt man bör tänka på?
Alltså om man kollar på själva sanden då är den ganska "glumpig" den sitter ihop, men det finns ju olika sorter men om kaninen skulle få för sig att äta det är det ju inte bra.
Fungerar det att ha Kattsand som bur material?
Inte i hela buren,men i "Bajslådan" där ka man ha det.
**
Finns ju kattsand med doft (tex Ever clen),är det farligt?**
Om jag inte minns fel så är den blå med klumpar?
Så om de äter det är det farligt?.
What doesn't kill you makes you stronger.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle aldrig orka ha det hos kaninen, gud vad det ska sprätta ut runt buren och bli skräpigt.
Mvh Ellenfyrkant
Jag hade inte haft det. Det är anpassat just till kattlåda. Så att ha det i kaninens toalätt (viss kattsand) ja, men inte som burmaterial.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ja, Ever Clean är grått med små blå "sandkorn" i. Tycker att det skulle vara smart att ha klumpbildande kattsand i toaletten, blir så lätt att ta ut kisset då, med en så'n där spade som man har till kattlådor. Men har hört att så många säger att det finns en risk att kaninen äter det? Om man har tillräckligt med hö, grenar osv i kaninens bur och endast har kattsand i toaletten, hur stor risk tror ni att det är att kaninen äter det då? Skulle gärna testa, men känns lite dumt att utamana ödet…
#2 Hade tänkt mer att bara ha det i kaninens toalett :) Fast om man har långhårig kanin fastnar det säkert i pälsen..
#3 Ja, det borde väl fungera i toaletten? Eller att man har ett tjockt lager halm ovanpå? Då "silas" ju kattsanden ner till botten ärven om kaninen gräver…
#4 ja det är lätt hänt att de äter det
What doesn't kill you makes you stronger.

#4 Det finns folk som säger att hamstrar äter också. Men det har aldrig varit problem med kattsand till mina hamstrar. De vill ju knappast äta sitt eget kiss så det är väl i så fall om det luktar mums av sanden/ gruset.
Man kan ju prova och hålla ett exra öga under första tiden.
Mvh Ellenfyrkant
#5 Blir så osäker nu, läste just ett annat inlägg där det stod tvärt om.. Det stod att skulle kaninen äta kattsand så följer det med ut, det krävs en stor mängd för att kaninen ska ta skada av det…
Men om man har halm över så blir ju kattsanden längst ner och då lär de väl knappast äta det?

#7 De äter ju inte saker de inte finner attraktivt, om de verkligen tycker att kattsanden luktar gott och vill smaka gräver de ju under halmen lätt som en plätt.
Mvh Ellenfyrkant

#7 De äter ju inte saker de inte finner attraktivt, om de verkligen tycker att kattsanden luktar gott och vill smaka gräver de ju under halmen lätt som en plätt.
Mvh Ellenfyrkant
#6 & 8 - Nej, det är klart.. Tror nog inte att de skulle äta det, möjligen smaka en gång men tror att de skulle ge sig, är nog inte speciellt gott.
Nu läste jag om en annan sak istället; Att all kattsand inehåller damm, som är farligt för kaniner (men inte för katter). Dammmet lägger sig över pälsen, i tårkanalerna osv, och när kaninen tvättar sig får den i sig dammet och blir sjuk…
Hmm, man hör så mycket olika saker hela tiden, vet inte vad jag ska tro på… Skulle ju vara smidigt att ha det i toaletten med tanke på att det är så lätt att ta bort kissklumparna då, men om kaninen tar skada av det tänker jag inte använda det. Å andra sidan har jag hört flera som har kattsand till kaninerna utan några som hellst problem…

Ta reda på vad som gör att det dammar då? För det finns ju mängder av olika kattsand. Finns ju lixom sånt som ser ut som kristaller också, inte bara det vita gruset. Eller toa-lätt kanske kunde vara ngt? Sammanpressat papper till pellets. Det är iaf inte farligt! :)
Mvh Ellenfyrkant
#11 Har Toa-Lätt nu, och tycker att det fungerar superbra, men tänkte att kattsand som klumpar sig skulle vara ännu bättre. Många säger att Toa-Lätt klumpar sig när det blir blött, men för mig fastnar det bra i botten av buren…