Råd, tips vad som helst! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! :)
Ni vet säkert hur det gick med min förra kanin som dog när hon var dräktig..
Men nu ska vi inte vara ledsna längre! =) För vi ska ta en till kull!
Och såklart undrar jag om det finna några tips? och råd om detta!
Tacksam för svar! 
Satsa på en fullt frisk hona (antar att din andra hona också var det såklart, men iaf) i rätt ålder men ha i åtanke att samma sak kan hända igen. Det är ju största nackdelen med uppfödning (och djurhållning överlag i och för sig), tyvärr, att det kan gå fel, hur väl förberedd man än är.
Men chansen är ju större att det går bra, förstås. Kan inte ge några direkta råd såhär på rak arm, beror ju på vad du undrar över. Lycka till! :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Tack :)
Ja, när ska man börja minska maten?
Minska maten? ska de inte ha fri tillgång till foder när de är dräktiga? jag kan inte mycket om kaninuppfödning, men jag tycker det låter konstigt att begränsa maten när de behöver massor av näring. eller?
#3: En kaninhona ska inte ha fri tillgång under dräktigheten.
Risken med detta är att hon då äter sig såpass tjock att hon får problem vid födseln.
Detta syftar då till pelletsen.
Däremot kan man gärna se till att variera grönsakerna och ge extra örter eller annat, som de inte lika lätt blir tjocka utav.
Precis som #3 säger så ska man begränsa pelletsintaget för dräktiga honor. Mina Lejonhuvade kaniner brukar få ca 0,5 dl om dagen när de är dräktiga, det är max.
Annars finns det väl inte så mycket att tipsa om. För det allra mesta så går allt bra. Så länge som man ser till att honan är max 1 år vid första kullen, alternativt något äldre men i mycket god kondition.
ah, då förstår jag :) trodde ni menade all mat, blev lite förskräckt där, tänkte mig en dräktig kanin som gick hungrig :(
aja, lycka till!
Däremot är det ju bra att öka på pelletsgivan så fort ungarna är födda, så både moder och ungar får i sig all näring de behöver.
Minska behöver man inte göra under dräktigheten.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!