Kanin larver?
Hej!
Idag såg jag ett program där de visade vilka konsenkvenser det innebar att ge kaninen för mkt mat o.s.v
Då visade de att om kaninen inte kan tvätta sig själva i ''rumpan''
så skulle… (jag mins inte vad djuren hette) men några slags djur skulle lägga ägg vid rumpan och sen skulle larverna äta upp kaninen ut och in vändigt!
Då sa de att under sommaren MÅSTE man tvätta kaninens rumpa 2 gånger om dagen.
Men jag vet inte hur man tvättar kaninen där! 
Snälla förklara det för mig! 
Tror inte det..tvättar bara mina när dom får diaré
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är väl helt enkelt om kaninen är för fet som man måste tvätta den. Annars fixar de det galant själva.
Helt vanliga flugors ägg kan ställa till med mycket elände, om de hinner kläckas i rumpan på en kanin eller annat djur.
Fluglarver. Men är din kanin så fet att hon inte kan tvätta sin rumpa själv? Viktigast är att plocka undan bajs ofta för de lockar dem, har kaninen diarré så får man tvätta noga med vatten och något schampoo om de sitter hårt
Okej, tack så mycket 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade en kanin som fick flyglarver i rumpan, han var nog lite lös i magen och då kom dom. Det var över 50 st, det var det äckligaste jag någonsin sett! Tyvärr så lät jag honom somna in, då han kanske ändå inte hade klarat av att ta bort larverna. Veterinären sa att dom kunde ätit upp honom inifrån…
Ett ytterligare tips? om man har problem med flugor, är att antingen kalka under bottenmaterialet, använda stalosan, eller helt enkelt byta till torv.
Torv har en sådan pH-halt som flugor inte gillar.
När jag bodde hemma och hade flera kaniner som bodde utomhus, hade jag torv om sommaren.
Inte en enda fluga i buren!
Självklart måste man rengöra som vanligt, i mitt fall bajshörnan dagligen.
Du behöver bara tvätta rumpan om det är kladdigt där. Har aldrig haft larver eller ohyra (pepperpeppartaiträ som talesättet säger), på mina kaniner.
Endast ringorm en gång.
Men sköter man sin kanin bra, städar buren regelbundet, ger det rätt mat osv så blir det inga larver osv.
Vad var detta för program?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Jodå, fluglarver kan förekomma i buren även om du städar varje dag.
Under den varma tiden på året så kan det vara ett rent helvete med dessa fluglarver då flugäggen kläcks så snabbt. Gräver man lite i bajshörnan så kan det finnsa massa äckliga larver där. Man städar och vips så nästa dag så finns det larver igen.
#7 Hur mycket kostar en bal med torv, det är dyrare än spån va?
Kastanjegårdens Kaniner
#9: Det är lite dyrare än spån, ja.
Åtminstone om man väljer den lite bättre torven.
Den billigare kostar lite drygt 80kr/bal och det är vad jag fick ge för en spånbal.
Så närmare 100-lappen för en bal med bättre torv, skulle jag tro.
#9 Jasså? Ja då har jag väl att tur alla mina år med kaniner då, eftersom jag aldrig har haft det :)
#9 Vad menar du med bättre torv, mindre damm?
#10 Var glad över det! =)
Förra året hade jag massa sånt och tyvärr verkar det bli likadant i år. Tidare så har jag inte haft så mycket sånt men nu så är det städa, städa och städa som gäller!
Kastanjegårdens Kaniner
#12 Ja det är jag väldigt glad över :)
#12: Ja, bättre torv innebär mindre damm.