Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 922 ggr
LucyLove
0

Kan man para?

Hej!
Min kompis har en kaninhona, Cookie, som hon gärna vill para.
Cookies mamma är våran hona Lucy.
Vi har en hane, Sockervadd, som, om ni tror det går, kan paras med Cookie.
Hans mamma är också Lucy och hans pappa är även Cookies bror, Favvis.
Alltså:
Mamma till Cookie: Lucy
Mamma till Sockervadd: Lucy
Pappa till Sockervadd: Favvis (Som är bror till Cookie).
Skulle det bli 'för mycket' inavel?
Sockervadd är alltså inavlad (Mor&Son), kan man para ändå eller blir det helt fel?
Jag kan inte sådär jättemycket om inavel då Mor&Son-inaveln var en tjyvkull, så om det är helt galet: Förlåt!
Hoppas ni förstår min krångliga beskrivning ;)

Endast vänliga svar tack! :)

T0vve
0

Tycker inte att inavel är okej överhuvudtaget. Så nej.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

LucyLove
0

Okej! :) Nej, jag tycker inte om det heller så mycket egentligen. Men om det skulle funka, och om det inte skadar kaninerna så.

Ljusta
0

Nej det blir inte för mycket, det är bara att para på :) Speciellt med tanke på att Sockervadd redan är inavlad och "felfri" (antar jag, annars hade ni nog inte tänkt tanken på att anväda honom i avel).

Men man ska veta varför man tar en kull, om det är för att man vill ha kaninungar och tar första bästa hane, eller om man vill förstärka visa drag som finns i den linjen, dvs har ett medvetet mål. Och viktigt, om man inavlar så måste man vara beredd på att det kan komma fram defekter och ta konsekvenser av det, tex måsta avliva hela kullen. Uppkomna defekter är INTE ett resultat av en inavling, utan ett resultat av att två kaniner som båda har defekter i sina gener parats. Det är alltså bra att det kommer fram att det finns defekter, tex bettfel, hippo, max factor i linjen, i stället för att hela tiden utavla och sprida sådana gener.

Det finns många som tycker mycket om inavel, men faktum är att kaniner i det vilda paras son-mamma, pappa-dotter osv hela tiden. Kaniner klara inavel bra jämfört med många andra djur.

Ljustadalens kaningård

[Angel88]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 är det då ok att para syster med bror ur samma kull?

Zvintos
0

#4: Det tycker jag beror lite på vad man har för anledning till att man vill para besläktat.
Man bör ha en ordentlig tanke bakom det och en långsiktig plan, anser jag, om man tänkt hålla på med inavel/linjeavel.

Emelie
0

Håller helt med #5.

Tycker dock inte ni skall ta denna kull om ni inte har ett speciella skäl till att ta den. Att "leka" med inavel är inget jag tycker man ska göra, utan skall man hålla på med inavel/linjeavel ska det vara medveten Avel, där man antingen vill se om det uppstår defekter, eller antingen vill förstärka bra drag hos båda avelsdjuren.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Angel88]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det ok att para en normal pälsad hona med en teddy för att få fram en unge med mer päls?

Emelie
0

#7 Starta gärna en ny tråd om det. Det tillhör inte denna tråd. /Medarbetare

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!