Nytt sällskap
I veckan fick vi avliva den ena av våra två lejonhuvade hanar som bott tillsammans sedan födseln. Nu är jag orolig att den som är kvar kommer att må dåligt av att plötsligt bli ensam.
Vad tror ni, kommer han att vänja sig? Vi försöker ge honom extra uppmärksamhet men han är en utekanin och det gör det hela lite svårare. Vi hade inte tänkt skaffa någon ny kanin, men tanken finns ju där om det skulle visa sig att han mår dåligt… Hur märker man det förresten och hur lång tid skall man ge detta innan man i så fall köper en till?
Vad skulle i så fall vara bästa alternativet, en hona?
Tacksam för svar.

Det kanske är av betydelse hur länge de bott ihop… Han blir 1 år i juli och de hade som sagt bott ihop sedan födseln.
Kaniner har inte något behov av artfrände som t.ex fåglar har. Kaniner är självständiga djur så du behöver absolut inte skaffa en ny.
Det är faktan men av egen erfarenhet vill jag att mina kaniner ska ha 1 partner. Dom roar varandra sååå mycket och blir oftast bästisar och oskiljaktiga :) mina kaniner har blivit snällare och tamare för att dom får vara så mycket sociala :). Det behöver ju inte bero på det men om man gämför med Nina och Stewie tillsammans med t.ex Simon som jag ej hittat en passande hona till så mår Nina och Stewie mycket bättre och är lättare att hantera :). Men om är lika lyckliga så det spelar egenkligen ingen roll.
Det märker du.
Har märkt att min ena hona har blivit snällare och inte så sur sedan hon fick burkompis, sedan går mina 2 hanar ensamma och så går än så länge min nya kanin ensam.
Men mår han bra och inte ändrar beteende är det ingen fara.
Men då rekommenderar jag att kastrera och sedan skaffa hona.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tack för era svar, nu känns det lite bättre. Jag tycker ändå synd om honom så kanske är det bästa att vi köper en hona (han är redan kastrerad :-) ) så att han får en ny kompis. Förhoppningsvis stöter han inte bort henne…
Har ni några tips? på hur "inskolningen" i så fall skall gå till? Måste man vänja honom gradvis eller är det bara att sätta henne hos honom i buren och hålla lite koll så det inte blir bråk?
#4 Ha dem helst i bur bredvid varandra första 1-2 dagar, sedan släppa dem på neutral mark och när du ska släppa ihop dem i buren så se till att det är renstädat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
VIKTIGT!
SLÄPP IN HONAN TILL HANEN annars kommer honan försvara sitt revir.
Det jag brukar göra är att t.ex gå ut i skogen en bit där dom aldrig varit förut och låta dom utforska tillsammans,då är inte honan helt i fokus.
Sen är det viktigt att du flyttar runt i princip allt i buren som går att flytta innan du släpper in dom tillsammans,annars kan hanen försöka försvara sitt revir och när man möblerar om tror kaninen att det är ett nytt bo och fokuserar på att hitta alla saker så slipper det bli "spänning" mellan kaninerna :)

Tack för tipsen! Vilken tur att ni finns