Krav på bolåda?
Hejsan!
Tänkte snickra ihop en liten bolåda tills min kanin får ungar, hur har ni gjort era?
Vad ska man tänka på, finns det några speciella krav?
Mvh Malin
Att kaninen ska få plats. Det är smart att ha tak på lådan, så löser man den lagliga biten (alla burar ska ha hus eller hylla).
En kant som honan kan "skrapa av" ungarna på / så att ungarna inte kan ta sig ut ur boet innan de är redo för det.
Att den inte blir för tung, så att du lätt kan lyfta ut den, och att den har en bottenskiva/bottennät så att du kan lyfta ut den med ungarna i.
Här är en artikel om det:
http://kanin.ifokus.se/articles/4d713fafb9cb462233055fe5-att-bygga-en-bolada
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Åh, tack!
Letade runt som en tok efter en såndär artikel!
Bara till att bygga 3 väggar och ett tak ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Men, isåfall, kan man inte bara ha sitt vanliga kaninhus om det är stort nog?
Trodde man behövde ha en kant nedtill vid själva ingången 
#4 Ja en liten kant är ju bra. Men det går ju att sätta dit på sitt vanliga hus om man vill :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej :)
Potatislådor från restauranger blir utmärkta, lättsanerade bolådor om man borrar upp några lufthål. Det är alltså plastlådor med lock. Jag ska nog skaffa några såna igen, har kört på kartongrör i år vilket är väldigt naturligt för kaninen men lite opraktiskt för mig själv.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag byggde min bolåda, så byggde jag så att man kan öppna halva taket och kika ner. Jätte smidigt ifall man vill titta på ungarna ordentligt redan när dom är små.