Gör jag rätt?
Har lite frågor om avel/kaninungar.
Imorgon kommer min kaninhona hem, och är förhoppningsvis nyparad. Just nu äter hon pellets för vuxna kaniner, ska jag sakta byta bort det till kaninungemat (pellets) någon vecka innan hennes kaninungar ska börja prova äta fast föda?
För det blir ju helt fel om kaninungarna börjar med att äta "vuxenmat" eftersom det innehåller för hög fett och proteinhalt med låg fiberhalt.
Men kommer då min hona att klara sig på lite sämre mat för hennes del (och självklart fri tillgång av hö) ?
Sen har jag en liten fråga till ang. kaninungar..
När dom är födda, och man ska sortera bort de döda ungarna, är det lätt att se vilka som lever och vilka som är döda?
Det här är min första kaninkull och jag är nervös över att göra fel..
Dock om det skulle krisa om någonting så har jag kaninvana personer (som haft många kullar) omkring mig som jag kan fråga, men nu eftersom att det är ett tag kvar så frågar jag här också :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet inte riktigt vad du menar med specialpellets för ungar och vuxna. Själv brukar jag alltid ge honan samma foder som ungarna sen också börjar smaka på och tillslut gå över till helt från hennes mjölk.
Vad är det för pelletssort hon får nu?
# När jag köpte min kanin när hon var unge, så blev jag rekommenderad att köpa kaninpellets för ungkaniner av uppfödaren.
Kommer inte exakt ihåg vad hennes pellets heter nu, köpte det i en stor förpackning och tyvärr gick det hål i påsen så jag förvarar det i många små påsar istället, men jag kan ta reda på vad hennes pellets heter nu, men det tar någon dag..
Tack för svaret!