Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 717 ggr
natha-mjau
0

utställning

Jag undrar, vad är det man vinner på kaninutställningar och hur bedöms kaninen? :)

Lina R
0

Man vinner inga prispengar, man tävlar snarare om "äran och berömmelsen".

I Norrbotten får alla kaniner som får 94p och uppåt en rosett. Sen så får de som blir prisberättigade (oftast 94,5p) komma upp och välja ett pris från prisbordet, i nedstigande ordning. Best in Show får även en speciell pokal och rosett. Ibland finns det BIM (Bäst i Motsatt kön) och BIR (Bäst i ras) också.

Om man hamnar på 5e plats och uppåt får man poäng med i tävlingen för Årets Utställare, en mycket prestigefylld tävling som vinns av den som har haft flest högpoängade utställda kaniner under året. Den vinns alltså i princip alltid av de som har många kaniner och far på många utställningar.

I Norrbotten kan man även tävla lokalt om Årets Utställare (högsta kortet) och Årets Uppfödare (högsta kortet på egen uppfödning). Årets Uppfödare är mer prestigefyllt än Utställare, eftersom det är svårare.

Det som bedöms på kaninen är enligt Nordisk Kaninstandard. Vikt, kropp, presentation och rasprägel, färg, (teckning), pälsens kvalitét, pälsens täthet, kondition vård och sundhet. Vanligtvis får en kanin full pott på vikt och kvs, och resten är det som verkligen bedöms. 94p är en bra poäng, det högsta som delats ut i Sverige är 96,5p (eller 97p, kommer inte ihåg), men vanligtvis så är 96p det högsta som delas ut.

Att få bli medlem i 96-klubben vore häftigt, otroligt häftigt.

När jag själv fick 95,5p på en egenuppfödd och blev BIS så grät jag en hel del =). Det var stort!

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

natha-mjau
0

#1 okej, tack så mycket :D

Jag funderar på att ställa ut min holländare som jag får om 2 veckor, bor i värmland och det är en utställning här i karlstad i oktober.
Men man kan åka runt hela landet och tävla, utan jag behöver inte bara vara 'fast' i värmland så att säga? :P

MH1994
0

#2 självklart kan du ställa ut i hela landet om du är medlem i SKAF Glad

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Emelie
0

Du vinner ju ofta småsaker från prisbordet också. Det är allt från pokaler, till ljusstakar tills kompostgaller. Ganska blandad kompott!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lina R
0

Jag brukar alltid ta pokaler =)! Det är så sällan det finns "nyttiga" nyttosaker tycker jag…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

natha-mjau
0

Toppen!

Skulle kännas tryggare om det fanns någon i närheten av mig som var medlem i SKAf etc.. känner mig så osäker på allt..

[Djurlinnea]
0

Det finns säkert någon nära dig som är medlem i SKAF ;)

Lina R
0

Här är en lista på uppfödare i Värmland =):
http://www.varmlandslanskaninavelsforening.se/25998489

Här har du några som jag vet är trevliga:

http://www.sandasenskaniner.hotots.se/ (dom har samma färg som mig på hermelin! Enda andra i Sverige!)

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se