Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1070 ggr
Peak303
0

Hjälp..

Jag har nu märkt mer och mer konstiga saker på min kanin Stella. 
Nyss när jag satt och klippte klorna på henne fick hon ett fnatt och hoppade från famnen ner på golvet.. Och hon får även andra rykningar ibland. Sen är de oxå att när jag ska sätta in henne i buren så brukar jag sätta ner henne på golvet tills jag öppnat buren(innebur) men ibland hoppar hon rakt in i gallret precis som om hon inte ser de. Förvånad

Kan även säga att Stella är köpt i en djuraffäre och kommer nu till frågan jag skulle ställa.
Kan detta bero på inavel? Obestämd Eller är de bara att hon kanske är lite "konstig" i sig?

Tacksam för alla svar!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Lina R
0

Kaniner blir inte "konstiga" på grund av inavel. Inavel kan ta fram dolda fel, såsom bettfel, Hippo, Max Factor, epilepsi med flera och kan användas som verktyg för att sålla bort avelsdjur som bär på fel. Det skapar inga missbildningar, det tar bara fram dom.

Oavsett.

Det låter som att din kanin är helt normal och har lite glädjeryck ibland. Sök på "rabbit binkie" på Youtube så får du se en hel hög med små ryckisar =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Peak303
0

#1; Mjo har också tänkt på de. Men de är inte alls likt glädjeskutt :o Lixom hon vill ju in i buren men "ser inte" gallret elr vad man ska säga Förvånad

Alla mina andra kaniner ser lixom gallrena. Och tror inte hon får glädjeskutt när hon ligger på rygg och hon bara skuttar till. Sen en gång hoppade hon rakt in i väggen.. Så är otroligt orolig för henne.. :'S

-'  Malin Hultman

Bamse 08
0

#2 hur gammal är hon?

Det där med galleret kan ju ber på synen om hon är runt typ 6 år och uppåt

What doesn't kill you makes you stronger.

[Airo]
0

#3 Svarar åt Malin.. hon är bara 3.

Bamse 08
0

#4 ok då är det nog inte synen

What doesn't kill you makes you stronger.

Lina R
0

Om Stella är zobel, ryss eller vrö så kan det bero på det. Dom har svårt med avståndsbedömningen.

Jag har flera som brukar försöka hoppa in i galler när dom ska in i buren.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Peak303
0

#6; inte de heller. Hon är Bourgonge(stavning) sheck vad en sa till mig iaf.. :S

Men att springa rakt in i en vägg är ju inte normalt.. :S

-'  Malin Hultman

Emelie
0

Tror helt enkelt det har med stress att göra. När en kanin blir stressad eller bara ivrig/exalterad så är det jätte lätt hänt att de hoppar in i galler osv för att de helt enkelt får så bråttom in i buren/ner i hagen eller vad det kan vara.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lina R
0

Man får ju tänkta på att kaniner inte upplever världen på samma sätt som vi. De har ju ögonen på sidorna. Ett galler är kanske inte så lätt att uppfatta.

Att däremot när dom är i buren, springa in i en vägg, det är inte normalt nej. Då kan man fundera på om det är synen. Ser hennes ögon bra ut? Klara och fina? Jag hade en gång en kull med Max Factor-bebbar, de föds med öppna ögon och får starr. De var alltså helt blinda. De kunde springa in i väggen ibland när de fick glädjeskutt (annars så gick de runt långsamt och "såg" som kaniner är skapta för att göra underjord, dvs med morrhåren).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Pelzi
0

Min kanin gjorde så för hon skulle hoppa in i buren (Hon var törstig) så hade luckan råkat falla ner så hon hoppade rakt in i det så det är nog bara att dom är extra ivriga :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Peak303
0

Hennes ögon är fina, men hon har där i tårkanalen(?) ibland rött och hennes ena öga har jättelätt för att rinnan nu under våren. :'S

-'  Malin Hultman