Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 664 ggr
[Djurlinnea]
0

Vilket pellets håller hullet bäst?

Hallojsan! :)

Jag har funderat på att byta pellets. Kaninerna håller inte hullet speciellt bra med det jag har. :(

Pelletsen ska helst finnas på Granngården eller djurmagazinet.

Så vilket pellets har era kaniner hållt hullet bäst med?

Eriikaa
0

Rekommenderr Cuni Complette starkt! :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Zvintos
0

Går inte att säga med säkerhet, då olika foder funkar olika bra.
Ett foder som funkar bra på en kanin kan funka dåligt på en annan.
Det som hittills funkat bäst här hemma är Carrier och Chudleys Rabbit Royale.

zezagena
0

Rekomenderar Edel, du kan ju oxå blanda i extra havre ex för att få upp hullet.  Lycka till

[Djurlinnea]
0

Tack så mycket! =) Ska prova. :)

Lina R
0

Rekommenderar inte havre om du vill ha bra muskelmassa. Först måste du fråga dig varför dina kaniner inte håller hullet. Är höet för klent? Äter dom för lite av det? Behöver dom avmaskas?

Cuni Complet, Pro, Nature Re-balance är bra foder som är lätttillgängliga (om än dyra). Vad ger du för foder idag?

Hästfoder som har högre E-vitaminhalt än kaninfoder kan vara riktigt bra för att få upp hullet. Krafft Groov 125 är proteinrikt, fiberrikt, fettrikt och hög E-vitaminhalt. Kan blandas med ditt vanliga foder för att "toppa upp" det. Men man ska vara försiktig, annars får man små fettbollar =).

Annars så börjar ju grönsäsongen nu, så jag tycker inte att du behöver fundera på foderbyte ännu. Gå över till grönfoder istället för hö och pellets (långsam invänjning såklart). Ge möjligtvis lite pellets för att säkra vitamin- och mineraltillgången eller mineraler i vattnet (speciellt selen som våra marker är fattiga på).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[Djurlinnea]
0

#5 Betty är bra på att äta hö men Nilla är dåligare…

Jag ger dogmanns kaninpellets (inte gnagarblandning) och det är väldigt smuligt och ja inte så bra enligt mig.

Ska börja ge mer grönt nu när gräset är grönt och träden gröna. :)

Fornuddens
0

#5 Kan man endast använda sig utav Krafft Groov 125? När man har avelsdjur + kull? Nu har jag edel + rabbit royal.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

Lina R
0

#7 Jag skulle inte använda endast Grooven. Den är superduperkraftig, alldelens för hög E-vitamin för att ge rent. Kan med fördel blandas med ett foder med låg fetthalt och E-vitamin, såsom Cuni Pro, Rabbit Royal, eller Agrobs sortiment (Wiesencobs, Lepo-sortimentent).

Jag har gett 2 delar RR och 1 del Groov 125 och var mycket nöjd med resultatet. Bland annat en 95,5p uppfödd på det.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fornuddens
0

#8 Det låter bra att blanda så som du säger, vet du ungefär vad en säck ligger på i pris?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

Lina R
0

Om jag kommer ihåg rätt från mitt senaste besök så strax över 200kr för 25kg….

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se