Kanin och Kattsand
Hej, undrar ifall någon har dålig erfarenhet av att kanin använder kattsand i sin låda. Tror nämligen att min kanin blivit sjuk av detta. Den kissar dåligt. Har varit hos vet. och fått medicin för Urinvägsinfektion, men börjar nu tro att de inte alls är det som är felet utan nått annat. Läste på någon sida att kattsand kan innehålla kalk som tydligen kan bilda grus/stenar i kaninens urinblåsa. Så är det någon annan som har använt sig utan kattsand och fått problem med sin kanin?
Finns massa olika kattsand av olika slag. Testat toalätt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo jag vet att de finns massor, har kattter oxå nämligen så kattsand är inget nytt för mig. men de jag ville veta va ifall de e farligt för en kanin att ha de som kissesand. toalätt är pellets å de va inte tanken, tanken va att man skulle kunna plocka kisseklumparna efter kaninkisset.
Är det vanlig, lerbaserad kattsand du använder? Det skulle jag inte tro att är så bra för kaniner, nej.
Själv har jag haft Cat's Best Öko Plus (träbaserad kattsand) till både katterna och kaninerna, med riktigt bra resultat :) Kommer nog att återgå till det när jag kan köpa en säck igen (finns inte i vår lilla stad). Räckte väldigt länge till mina två kaniner, mycket längre än träpelletsen som jag använder nu, just tack vare att det klumpar och absorberar väldigt bra. Dammar inte heller på samma sätt som lerbaserad sand, och är inte heller lika tung. Färgar inte av sig, luktar inget. Ofarligt för djuren så länge man ser till att de inte får i sig av sanden (då den är klumpbildande).
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 åå tack för tipset ska genast kika efter den sanden, måste ju gå att få tag på internet tycker ja. Inget namn jag känner igen från affärerna.