Akut dilemma!
ååh blir så frustrerad!
Som de flesta förstått så planerar jag att starta ett omplaceringshem för kaniner så snart mitt burbygge är klart.
Jag snubblade över en gammal annons på blocket som jag svarade på för att se om det fanns några kaniner kvar (kaninen på bilden såg inte så fräsch ut så jag var tvungen att höra efter).
Kaninerna fanns kvar sa ägaren, tills imorgon. Då skulle de till en MARKNAD. (superstressande för kaninerna)
Eftersom hon sa TILLS imorgon undrade jag såklart vad som hände efter imorgon.
De ska SLAKTAS så hon.
Nu vet jag inte vad jag ska göra… Jag har inte godkännande från länsstyrelsen än, mina burar är inte klara, jag har visserligen kaninburar för inomhusbruk liggandes som man skulle kunna använda men jag vet inte hur många kaniner det handlar om och jag är rädd att "förstöra" mitt goda intryck hos länsstyrelsen genom att ta emot många kaniner utan tillstånd, man får ju max omplacera 6 st på ett år utan godkännande. Innebär det att jag kan ta emot 6 st kaniner och sen be om tillstånd?
Jag bad henne titta in på min hemsida om mitt omplaceringshem och fundera över ifall hon kan tänka sig att lämna in kaninerna..
Jag har smått panik! Vad ska jag göra? Hur ska jag göra?
Tanken är att ta en avgift på 100kr/kanin vid inlämning, men jag tvekar på om hon kommer betala det för varje kanin (hur många hon nu har vet jag inte). Jag vill heller inte lägga mig för den lilla summan visar att man inte kan ge bort djuren. Dock tror jag hon väljer att avliva istället……. så jag borde kanske lägga mig?
Massa funderingar, någon att bolla med där ute? Någon som kan hjälpa till?
Läste annonsen igen och det handlar om 21 kaniner. Varav 10 ungar som är leveransklara den 4 JUNI! Dvs inte ens leveransklara!! Uppfödare som tröttnad!
Jag vet itne hur många av dessa 21 som hon redan har omplacerat. Hoppas det är många!!
Tänk på att inte använda versaler i rubriken :)
Men ja du borde få ta emot 6 kaniner och omplacera och sedan söka tillstånd. Helt klart :) Men jag tvivlar på att hon vill betala för att lämna in kaninerna, när hon "lika gärna" kan avliva/slakta dom och därmed bli av med dom gratis.
Du kan ta om hand om hur många kaniner du vill utan tillstånd, så länge du inte omplacerar (eller omplacerar max 6st).
Så tolkar då jag lagen i alla fall.
Så länge du inte omplacerar dem, är de ju dina.
Enklast är väl att ringa till länsstyrelsen och höra.
En död kanin lider inte, hellre slakt än ett dåligt hem, det är min åsikt. Så du behöver kanske inte ha full panik över djurens välfärd eftersom uppfödaren har det alternativet.
Du kan som sagt ta emot 6 kaniner utan tillstånd, det påverkar inte din ansökan för tillståndet. Men det är ju bra att du nämner det, att du har nått maxgränsen för omplacering utan tillstånd. Kom ihåg att inte ta emot en enda kanin över gränsen utan tillståndet, då kan det bli jobbigt.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#4 Hon kan ju ta emot hur många hon vill, så länge hon inte omplacerar mer än 6 st per år. :) Som #3 skrivit.
#5 jo absolut, men då blir hon ju sittandes med en massa kaniner som hon inte får omplacera.
Det viktiga är i sådana fall att det är tydligt att hon under en tid är ägare för kaninerna, och att hon inte skaffade dom endast för att kunna omplacera dom/sälja vidare.
Eftersom hon vill skaffa tillstånd gäller det att hålla sig tydligt på rätt sida av lagen =).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
OT - Men jag undrar bara… många uppfödare säljer ju betydligt många fler kaniner än 6 st per år… utan tillstånd? Är det skillnad som uppfödare, då man brukar avla för eget syfte, att behålla kaniner själv? För det finns ju de uppfödare som nästan aldrig behåller egna avkommor heller ju. Utan mest föder upp för skoj.
#7 Det är skillnad, eftersom man säljer överskottet på sin hobby.
Om man någon gång tar en kull "för att tjäna lite pengar" så ska man egentligen söka tillstånd.
DFS 2004:5 (googla det om du vill läsa i sin helhet):
6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses vara av större omfattning:
1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år.
7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
nu förstår inte jag.
får man omplacera max 6kaniner varje år utan tillstånd?
får man bara ta kullar med 6kaniner tillsammans varje år?
kan någon förklara detta om man vill föda upp kaniner
ta det i en ny tråd är ni snälla
#10, det är ju On topic?
#9 Ja, du får omplacera 6 kaniner varje år utan tillstånd. Du får även hyra ut max 6, vara semesterhem åt max 6 och sälja max 6. Om du har en uppfödning med ett eget syfte (exempelvis Avel för utställning, hoppning eller för att ta fram en ny ras) så får du äga och sälja fler, såvida du säljer överskottet från din verksamhet och inte tar kullar med syfte att sälja hela kullen.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#11 vart står det att det är on topic?
What doesn't kill you makes you stronger.
Hon verkar inte längre svara på mina mail.. :/
#12 se inlägg #1:
"Innebär det att jag kan ta emot 6 st kaniner och sen be om tillstånd?"
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se