Kastrera hankanin
Hej!
Jag har redan en kanin en hona och nu ska jag mest troligt köpa en till kanin fast en hane och det är hennes halvbrorsa. Så när han är nog gammal för att kastreras så tänkte jag kastrera honom för att dem två eventuellt ska kunna gå tillsammans. Det är ju inte säkert att det går men då får jag har dem i två separata burar istället och så får de komma ut i omgångar. Men det bästa vore ju om de kunde vara tillsammans iallafall utanför burarna.
Men nu har jag några frågor angående kastreringen:
Ungefär hur mycket kostar det?
Vad finns det för risker?
Hur gammal måste hanen vara?
Hur länge måste man vänta efter kastreringen innan man kan ha dem tillsammans?

Jag betalade 830 kr på Blå Stjärnan (men de är typ dyrast).
Finns ju alltid risk för dödsfall när man söver, men den är inte speciellt stor, vid tanke på att de alltid kollar hjärtat m.m. innan kastrering.
Jag tror det är minst 4 månader den får vara. Men det de går efter är om kulorna har trillat ned.
3 veckor ska man vänta, annars finns det risk för bebisar.
Detta varierar från veterinär till veterinär, så det enklaste är att ringa runt till de duktiga veterinärerna man har i närheten att fråga.
När jag kastrerat har jag betalt som mest 600kr.
Risken finns ju att hanen inte vaknar upp. Men är han frisk är riskerna väldigt små så länge veterinären är van vid ingreppet.
Vissa veterinärer kastrerar så fort kulorna trillat ner, andra vill att de ska hinna bli lite äldre. "Min" veterinär vill att de är minst 6 månader, då små (samt gamla) kaniner tål narkosen sämre.
Jag har hört om ungar som kommit när de satts ihop innan 4 veckor. Jag föredrar att vänta minst 6-8 veckor för säkerhets skull. Då hinner även hormonerna lägga sig lite mer.
På nättraby veterinärklinik tar dem runt 660 kr för kastrering av hankanin, varierar så klart från veterinär till veterinär, det bästa är att ringa runt till närmsta veterinärstationer och fråga.
Kaniner, marsvin mm är ganska känsliga för narkos, så det gäller att få igång deras magar efter narkos, att dem får i sig hö mm.
Båda kulorna måste ha trillat ner så att säga men skulle nog säga minst 4 månader gammal.
Man ska vänta minst 4-6 veckor efter kastrering innan man släpper ihop dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag betalade runt 700 kr på en djur klinik i halmstad, för de var de enda som tog hand om kaniner här som jag hittat iaf, men runt 600 kr är normalt :) men jag personligen går hellre och betalar lite mer bara jag vet de e bra och kunnig personal :)
Kan ju hända att de inte vaknar upp efter narkosen, men min veterinär sa att han skulle börja äta hö innan dagen var slut, och att de då skulle gå bra :)
Till mig sa veterinär 6 månader och upptill 1 år, då e man säker på att kulorna trillat ner och att kaninen är starkare. man kan göra de senare men hon rekomenderade innom 1 år :)
4 veckor minst, men alltid bra vänta lite längre så såret har läkt och allt har gått bra och kollat hur kaninen blivit efter kastreringen. Men sen ska man ju ta de lite lungt i början, min hane var inte alls social på nästan 2 mån efter, han låg mest i sin bur och sov och gosade med sin filt och ville inte vara uppe i famnen :)
kramar från Emma och Chewie 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kastrerade min hane för 2 veckor sedan. Själva operationen gick bra MEN han har fått en inflammation i ena operationssåret. Fick åka till veterinär igen och tömma på var och han har nu stått på antibiotika i 8 dagar och såret är fortfarande inte fint. Det kladdar och varar och jag känner mig inte helt säker på att det här ska gå vägen och att han klarar sig.
Vill tillägga att jag bytte i buren dagligen efter operationen så det berodde inte på att han hade smutsigt underlag. Veterinären trodde att han hade slickat på såret så det kom i bakterier.
Så det är ju vissa risker förutom narkos….
// Åsa
Åsa i Karlskoga
#5 vad hade du för underlag
What doesn't kill you makes you stronger.