saltsten?
om en vecka kommer kaninen jag ska ha jag är superglad men iaf jag håller på och köpa massor av grejor till honom1 men ska kaniner ha saltsten eller är det giftigt för dom svara snälla?!
Nej, Kaniner ska inte ha saltsten. och inte mineralsten
För att det kan orsaka njursten.
Man kan möjligtvis ha det till digivande honor.
Lycka till! Och välkommen in i kaninvärlden och kanin ifokus
What doesn't kill you makes you stronger.
Om man ska ha saltsten eller ej beror lite på om kaninen kommer få någon pellets.
Får den pellets behövs ingen saltsten i och med att pelletsen ska innehålla det salt kaninen behöver.
Får den däremot ingen pellets behöver den få i sig salt någonstans ifrån.
Hållo där Kaniner ska visst ha salt sten eller miniralsten de har jag läst de ska dom ha Jag har de till mina kaniner
#3 Nej det ska dom inte ha. Man ska inte tro på allt man läser. Många kaninböcker och hemsidor på internet är skrivna av folk som inte har erfarenhet av kaniner.
Ger du både pellets + saltsten kommer dina kaniner med störsa sannolikhet bli sjuka framöver.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
jo kaniner ska ha saltsten
jag Ge mina kaniner Pellets +staltsten ,hö,grönsaker ,massroser
mina kaniner kommer inte blir sjuka framöver av de
Jag ska fråga om ska ha saltsten ska i min klubb om ska ha salt sten
#5 Vad grundar du det på att de ska ha saltsten?
/Jessica
# 7 kaniner ska ha saltsten de har jag läs om de de jag säger till # 4 och andra
#8 Det finns ju nog salt i pelletsen, så varför öka chansen till njursten?
Man ska inte ha saltsten om man har pellets nej.
Om man nu har de är de synd om de utveklas till njursten..
Så får du kanin pellets behöver du ej saltsten.
Hoppas allt kommer gå bra med din kanin
#8; de kan vara farligt att ha saltsten till kaniner, då de kan bli sjuka elr vad man ska kalla de..
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Nu så ska jag berätta att:
När jag fick höra här på kif att man inte ska ha saltsten då sa jag imot att nej kaniner ska ha saltsten,
Sen skulle jag pröva om det hjälpte att ta bort saltstenen På kif och vet. rekomenderation och han blev mycket bättre när vi var hos vet. sa han att han hade blivit mycket bättre och jag såg det också.
#8Har du något vet. Sida som de har skrivit att kaniner ska ha saltsten
P.s. det ska vara en leg. vet.!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tack för svaren!
#13: Enligt min erfarenhet så måste jag säga att 99% av alla smådjursböcker innehåller faktafel.
Exempelvis påhittade färgnamn, påhittade rasnamn, att de ska ha saltsten, att gnagarblandning är OK osv osv.
Så böckerna är inte att lita på.
Särskilt inte som böckerna inte alltid innehåller ny fakta, utan gammal.
Och man lär sig saker hela tiden och fakta ändras.
Såhär säger Djurkliniken Roslagstull, som för övrigt är en av de mest smådjurskunniga klinikerna i landet, om saltsten:
"Vi rekommenderar också att du helt undviker salt- och mineralstenar. Saltstenar missbrukas ofta av kaniner eftersom de slickar på den för att de tycker det är gott. kaninen får därmed i sig alltför mycket kalk. För många kaniner leder ökat kalkintag till ansamling av grus i urinblåsan, eller till och med stenar i urinblåsan eller njurarna, något som ibland kan åtgärdas med operation men som i andra fall tyvärr leder till avlivning."
Okej! Är inte Minererstenar bra eller som salt sten jag ska kolla det står på salt stenen,minernalsten det står ! jag kankse skriv fel om saltsten
#15 Både salt- och mineralsten är lika dåligt.
Japp!#16
#15 varför behöver man saltsren/mineralsten?

VIldkaniner har ju inga saltstenar eller mineralstenar, så varför skulle tamkaniner behöva det, bara ett sätt för djurhandeln att tjäna pengar, på.
jag har tagit bort mina saltstenar nu ,Kan man göra en annnan minralsten själv
Har ni någon tips? då;Jag skulle viljat att man skriver Nya Böker om kaniner från hoppklubbar eller som har kaniner som vet om kaniner
Varför har Hästar salt stenar me då?
varför säljer mataffären och djur affären salt stenar för då det är sikt
Tack ni säger det
Jag har laggt saltsten i en Glas med vatten att testa!!
för låt säger om salt stenar och minenral
#19: Varför djuraffärer och mataffärer säljer saltstenar är av samma anledning som de säljer hamstervadd, för små burar, gnagarblandning etc - det säljer helt enkelt.
Om det säljer så tjänar de pengar.
De flesta djuraffärer struntar i om det är bra för djuren eller inte, tyvärr.
Varför hästar har saltsten har inget med den här diskussionen att göra i och med att det är två olika djur. 
Varför mataffärer och djuraffärär säljer det är för pengarna!
Vad hände med saltstenen i vattent då?
Jag förstår inte vad du menar med ;Jag skulle viljat att man skriver Nya Böker om kaniner från hoppklubbar eller som har kaniner som vet om kaniner?
Hoppas att det var det du vill ha svar på
Okej ! Jag hoppas du fatta de du? Jag bryter Saltsten i vatten det löser upp sig
Jag kommer inte köpa saltsten till kaninerna längre nu
som författare som har kaniner med klubbar så jag menar
Skulle aldrig ge mina kaniner saltsten om det inte gäller dräktiga honor. Hästar behöver helt enkelt salt med än var kaniner gör, med tanke på att dom svettas och så, så behöver dom få tillbaka saltet precis som vi människor.
I en bra pellets ska det finnas alla sorts mineraler och salter en kanin ska behöva!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jasså vad bra då lärde jag mej någe nytt med
ska genast ta bort den då
Jag har alltid mineralsten till dräktiga och digivande. Speciellt under och efter födseln är det bra att ha, så att de inte börjar gnaga på ungarna pga natrium- eller järnbrist.
Resten behöver inte ha salt eller mineralsten, bättre med kvistar som sysselsättning.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se