Hur få upp hullet?
Har en harkorsnings hona på ca 7 månader som för ett tag sen blev skendräktig? (för första gången).
Jag har upplevt att hon efter det blivit väldigt mager och då hade jag varken gjort några ändringar i kosten eller Motion.
Kan det ha tagit mycket energi från hennes "jag-tror-jag-har-bebisar"-tid och som gjort att fodret/energin gick åt till det?
Flaxa som kaninen heter, är under dagarna ute och skuttar timmar i hagen och selen (varje dag).
Under de 2 närmaste dagarna har jag ökat pelletsmängden upp mot 1-1,5 dl (förut var det 0,5 dl jag gav henne, vilket alltid har hållit henne i fint hull och skick, tills nu).
Är detta rätt gjort (att öka så fort) eller bör jag göra på något annat sätt?
Jag upplever henne inte sjuk eller slö, helt enkelt bara mager.
Finns det några tips? på hur jag kan få henne lite mindre spinkig?
Tar emot allt jag kan få reda på väldigt tacksamt! :)
Blanda i solrosfrön i hennes mat (Max en matsked)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Först kan du ju testa avmaska henne, kan mycket väl vara det som spökar.
Om det inte funkar och du ser att hon fortfarande är lika mager som innan, skulle jag som du redan gjort, öka fodergivan och tillsätta lite småfeta saker som havre, solrsofrön eller sötmandlar.
Om det ändå inte funkar skulle jag nog överväga att gå till veterinären med kaninen, då hon kanske har någon slags invärtes sjukdom som inte syns eller märks på henne.
Hoppas det blir bättre! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Tack så mkt för tipsen!
Solros frön ska genast inhandlas till skafferiet ;)
#3 Dessutom älskar nästintill alla kaniner det! ;) Dom kommer älska dig sen Ylva! Hahahaha ^^
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#4 Hahha ^^ :D En massa kärlek i kaningården till mig alltså, :D Det låter superbra! :D En massa solrosfrön får det bli! :D Hih ^^
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Äter hon hö? :)
Kram /Tess
#6 Jajamensan ;)
Jag ger en tsk solros frön varje dag till min hopp kanin som är 6 år om inte jag ger så blir han mager ….
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#7 Va bra, min rasa i vikt nämligen då han inte åt hö.
Vad ger du för pellets?
Kram /Tess
#8 Okej.
Pelletsen de får heter Teurlings, vanlig pellets (d.v.s. ej "godis"-blandning) ;)
#10 Både jag och Dancehall tycker att våra kaniner gått upp bra i vikt av svenskt foder Kanin & Marsvin!
Min lille kille gick upp ca 200 gr på 9 dagar efter foderbyte.
Kram /Tess
#10 Är det något kvalitétsfoder eller är det typ lösvikt från djuraffär?
Jag vet att Hendrike ger sina Krafft Groov och att det fungerar superbra på hennes kaniner. Många som gett det har fått problem med hårda och uppblåsta magar, men eftersom du har hoppkaniner som väl troligtvis får komma ut och röra på sig ganska mycket så kan ju det fodret fungera utmärkt som det gör för Hendrike.