Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 632 ggr
[Airo]
0

Madagaskar + vit blåögd?

Jo, det är så att jag ska köpa en madagaskar hona i september. Hon kommer att ha stamtavla, nu undrar jag bara..

Jag har letat runt lite, och jag hittar ingen hane i färgen madagaskar i mitt län som lånas ut till Avel. Då undrar jag, kan man para en Madagaskar hona (som bara har madagaskar bakåt i ledet, tror jag), med en vit blåögd som bara har vit blåögt bakåt i ledet (tror jag), utan att det blir wienertecknade?

Blir det stor chans till vit blåögda och madagaskar då? 
Om det blir wienertecknade i kullen, kan man sälja kullsyskonen som inte är wienertecknade med stamtavla?

Zvintos
0

En vit blåögd ger alltid 100% wienertecknade eller wienerbärande ungar om den paras med en icke wienertecknad.
Så samtliga ungar kommer bära på anlaget oavsett om de blir tecknade eller ej.
Jag tycker då inte att man bör skriva stamtavla på ungar utan synlig teckning.

Då tycker jag det är bättre att använda någon annan färg, om du vill ha utställningsbara avkommor.
Exempelvis om det går att få tag på en isabella, så passar det utmärkt ihop med madagaskar.

[Airo]
0

#1 Okej. Dock så hittar jag ingen isabella eller någonting i närheten :'/

Zvintos
0

#2: Vad är det för färger på de hanar som finns i närheten?
Samt, vad vill du ha fram för färg/-er?

zezagena
0

Vilket län bor du i..? Allra bäst hitta en snygg madagaskar..Flört

[Airo]
0

#3 det finns bara vit blåögda hanar i närheten, om man kikar på tråden här på iFokus med hanar. Västra Götaland. 2 vit blåögda..

Jag vill ju helst ha madagaskar, även andra fina som t.ex blå, isabella osv… ingen viltfärgad dock.

#4 Västra Götaland..

Zvintos
0

#5: Mitt tips? blir då att kolla SKAFs uppfödarregister och se ifall det finns någon uppfödare i närheten som föder upp madagaskar, blå, isabella eller liknande och sedan maila dessa.