Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 696 ggr
Jonaflax
0

Bra material till Liten Rex??

ick just möjlighet att få tillbaka en blå hane från Silvers kull i höstas. Är lite frestad att para tillbaka honom på Silver, och förhoppningsvis få fina små minirex i blått och blå zobel.
Hanen är 25% dvv.
Kan det vara en god idé?

funderar.gif

Vad tycks om materialet?

Detta är Sotis som de kallar honom:
user posted image

user posted image

Mamma Silver är en stor hermelindam på över 1,7 kg:
user posted image

Pappa Lakritstrollet, 50-50 hermelin/dvv.
user posted image

Syrran Riff bor kvar hos mig, men ska flytta snart. Hon är också över 1,7 kg, och ser ut så här:
user posted image

user posted image

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

para mor och son? Gillar inte linjeavel.

Men det e ju upp till var och en.

Fina e dem i allafall! :)

Kram /Tess

LinneaJohaanson
0

Linje Avel är det absolut inget fel på!
Det är jätte bra att se om man får fram defekter och annat!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Luppa]
0

#1 Om detta tvista de lärde. Själv anser jag att det bara är bra att göra inavelsparningar ibland, då eventuella defekter i linjerna kan stoppas i tid.

Jonaflax
0

Jag har inga planer på att linjeavla i många generationer, men ser möjligheten att använda honom, mamman och ev. mostern för att få fram en fin projektkull i rätt färg och med schysst typ.

Vad jag läst mig till så är linjeavel mycket användbart om man strävar mot en ny ras, färg, pälstyp eller teckning.
Bonus är ju att man märker om där finns defekter - eller inte, för det var ju enklare att inte veta…

Men för att återgå till ämnet - nån som har en susning om ifall de ser OK ut ur minirex-synvinkel?
Sotis är ju rätt grov i huvudet och så, och Silver lite smäckrare, så jag tror de kunde bli en fin kombi.

Jonaflax
0

Om vi bortser från ämnet linjeavel (ska inte linjeavla i många generationer) - tror ni det kan bli bra Liten Rex av dessa?

Tycker det känns som om Sotis och Silver kunde ge fina ungar, eftersom han är lite grövre i typen, och hon lite smäckrare.

Riff ska bli projektkanin också i sitt nya hem.

Jonaflax
0

Skumt - inlägg fyra syntes inte förrän jag skrivit nr 5. Suck…

[Luppa]
0

Jag tycker absolut att de ser ut att kunna vara bra material för Liten rex.
Grövre än de minirexar jag har sett, men de är ju ganska lika stor rex, så jag tror inte att det är ett fel. 
Oavsett, så är de snygga. :)

Jonaflax
0

Tackar!
Ja, dvärgvädursinslaget ger ju lite mer grovlek, och lite större öron, även om Silver har väldigt långa öron för att vara hermelin.
Tänkte det skulle kunna bli ett fint mellanting mellan Sotis och Silver. Lite smäckrare än Sotis utan att bli för tanigt.

Silvers pappa Leif fick en kull minirex ifjol när han flyttat från oss, ihop med en importerad minirex. Några av de ungarna har blivit ställda med bra poäng.
Leif ser ut som en rexkanin i miniatyr (han finns på bild på hemsidan). Jättefin kanin som rymde för jämnan Skrattande.

[Luppa]
0

Jag tycker faktiskt att rex är snyggare med lite grövre typ. Gillar inte de slanka minirexarna.