Power puff kanin (teddy)- klippa
Hej jag har 4 kaniner i rasen Lejonhuvad. Två av dom är teddy, fast jag börjar tro att ena av dom två bär dubbel teddy gen för hon har en sådan extrem päls (hon hadde säker 8 cm lång päls på magen). Jag kommer att raka båda två i sommar och även hålla jätte kort päls i vinter. Satt och klippte ner Yuki stora syster till den andra Powerpuffen, fylde en stor påse med päls. Det blir bara en massa tovor hela tiden, blir galen. Klippte ner Kizuna för 3 veckor sedan, han ser ut som ett får dagen efter, 2 tag med borsten POFF, en pälls boll igen. Allt fastnar i pälsen och bildar tovor, mat, halm, spån allt!. Vad ska man göra, börjar tro att dom e värra än angora pälsade kaniner..
Teddy har mycket sämre pälskvalitét gällande tovor än angorakaniner. Angoror behöver inte borstas regelbundet, en del behöver aldrig borstas. De flesta utställare borstar bara igenom dom innan utställningen eller innan klippningen (klipps var tredje månad).
När du har långhåriga kaniner är det inte så smart att ha spån… Det fastnar och ställer till med tovor. Ha hellre toa-lätt, träpellets, torv eller ett ritkigt tjockt lager halm ovanpå spån eller hampaströ.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Använt inte spån, ha halm istället eller torv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har halm, och spån i botten för att suga upp kiss. Toalett gräver dom bara in alllt i ett hörn och vägrar gå på. Torv är inget bra då mn ena kanin e vit.
Spånet är facktigst nästan bätre än halmen, för halmen fastnar rumpan och bildar kakor det gör inte spånet konstigt nog. Min hanes päls e värst. Blir tovor bara man tittar på honom.
#3 jag andvänder alspån jag skulle tro att det skulle funka på lejonhuvad och teddy för det är lite mindre och tyngre så det stanar på marken
What doesn't kill you makes you stronger.
Sommartid har jag nästan inget strö alls i buren. Bara en toalettlåda i ett hörn med "toalätt". Kaniner gillar ju inte att det blir blött i buren så alla mina fem har jag faktiskt fått att gå på toalettlådan o kissa
Tre av mina är teddypälsade. Kanske en lösning för dig också, i alla fall över sommaren? Ett golv utan strö svalkar ju också på ett annat sätt än med strö.
Mvh Erika,
Torv är bra för långhåriga kaniner, att din ena kanin är vit spelar väl ingen roll? Tycker man kan stå ut med att kaninen ser lite smutsig ut, bara den mår bra och slipper tovor. Torv svalkar även bra på sommaren.
Teddypälsen är hemsk, har själv haft en teddyvädur med urusel pälskvalitet så jag vet.. han led av sin päls, av all pälsvård. Först efter att han rakades ner helt under sövning hos veterinär såg man på honom att han verkligen njöt av livet. Nu för tiden håller jag mig till korthåriga kaniner.. men du får göra det bästa av situationen helt enkelt, håll dem nerklippta och borsta så ofta det behövs.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#3 nä nu har jag bara jätte lite strö i burarna, meåste ha lite då alla uton hanen e skit grisar.
#6 Yuki dock (den vita) hatar att bli smutsig, hon har till och med nästan helt vita tassar ävan bak) så hon skulle nog bli extremt sur om jag la in torv, hon blir till och med sur om jord följer med gräset eller maskrosorna jag ger dem varige dag. Då surar hon i ett hörn tills man tar bort jorden.