Utekanin & koppelfråga
HEJ!
Har precis hittat hit till Kanin iFokus och har tre kaninfrågor;
1. Kan en kanin som har levt inomhus hela sitt liv bli en utekanin om man börjar ha den ute på sommaren? Hur ska man då göra?
2. Kan man få sin kanin att "gå i koppel" dvs lite som en hund, istället för att bara skutta runt vart som helst? Är det någon som har lyckats? (Och kanske har tips??)
3. Och sist, tycker ni att kaninen är ett djur som man kan ta med sig när man far någonstans eller bör den bara stanna hemma hela tiden?
Tacksam för svar!
**1. Kan en kanin som har levt inomhus hela sitt liv bli en utekanin om man börjar ha den ute på sommaren? Hur ska man då göra?
**Absolut att den kan det!
Det man gör är att sätta ut den när det skiljer max 10 grader (som riktlinje) mellan temperaturen inomhus och temperaturen om natten.
Om man väntar tills det är ännu mindre skillnad blir övergången enklare.
**2. Kan man få sin kanin att "gå i koppel" dvs lite som en hund, istället för att bara skutta runt vart som helst? Är det någon som har lyckats? (Och kanske har tips??)
**Det tror jag personligen blir svårt att få en kanin att gå dit man vill och gå ordnat i koppel som en hund.
3. Och sist, tycker ni att kaninen är ett djur som man kan ta med sig när man far någonstans eller bör den bara stanna hemma hela tiden?
Det beror lite på vart man åker och hur ofta.
Det beror även på kaninen.
Har man en Osäker kanin? är nog risken större att den bara blir stressad och dålig utav att åka runt lite överallt.
Har man däremot en trygg kanin tror jag det blir enklare.
Är det en utekanin och man åker någonstans under vintern, ska ju kaninen kunna fortsätta bo ute, annars blir temperaturskillnaderna för stora och kaninen riskerar att drabbas av värmeslag, då kaniner klarar värme dåligt.
Håller med Ninni
What doesn't kill you makes you stronger.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller också med Ninni.
Angående den tredje frågan, så har jag en köpare som har med sig kaninen i princip överallt. Det verkar funka hur bra som helst, med den kaninen.
Okej, tack för alla användbara svar! :)
Som svar på din andra fråga :
Man kan faktiskt få en kanin att gå dit man vill :) Mina kaniner är hoppkaniner och när vi hoppar krokig bana (det är precis som en bana för hästar) så kan jag styra dem.De springer så klart framför mig och hoppar hindrena och så står jag dem mot nästa. Samma sak när vi går i sele de springer före och jag styr dem. Det är något man måste lära kaninen förstås och det finns jätte bra artiklar angående det på Kaninhoppning.ifokus :)
Slänger in en video också här är en kanin som hoppar krokig bana!
#5 Okej, kul att veta :) kaninen i videon är så otroligt söt och duktig!