Grizzley Haninge
Igår frågade Grizzley i Handen/Haninge mig om jag visste någon som föder upp gosiga kaniner, men det visste jag inte.
De söker någon privatleverantör eftersom de strävar efter att köpa deras djur privat istället ifrån massuppfödning.
Tänkte bara tipsa, om någon sysslar med det eller eventuellt har en kull osv 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och då ska jag bara tipsa om, att för att föda upp kaniner till djuraffär, så behöver man tillstånd.
Även om det så bara gäller en kull per år.
Ååh
förlåt, visste inte det…fick en förfrågan som jag VB: bara.
#2 Ingen fara, det finns ju de som har tillstånd. Ville bara att folk ska veta det innan de börjar sälja.
Ja, men absolut, självklart ska allt gå schyst o korrekt till! 
Hej
Var står det att man måste ha tillstånd för att sälja till djurbutik en gång?
Har letat men hittar endast detta:
Tacksam för svar
Mvh Bengt-arne
#5 Kanske är olika i olika län. Det är den information jag har fått, och jag litar på den källan.
Misstror dig inte skulle bara vilja veta var infon kommer ifrån då vi tänkt att sälja hamstrar till en butik inne i city, men har inte sett att tillstånd krävs då man säljer som privatperson och inte företag! Företag för däremot inte sälja vidare utan utblidning och tillstånd om jag har förstått allt.
Vill gärna inte göra ngt olagligt så vore toppen om du hade någon länk till mer info.
Tack så mkt
Jag har sålt Guldhamstrar till privatpersoner och zoobutiker flera ggr o har tills nu inte vetat om detta.
Ska ringa Länsstyrelsen iaf o höra, för vi har aldrig blivit tillfrågade om tillstånd utan har sysslat med detta som hobby.
hej skulle vara bra om någon visste vart man ringer då jag oxå fått förfrågan att sälja mina kaninungar till en annan djuraffär(jag vet att dom blir bra omhändertagna där, annars skulle jag inte sålt till djuraffär då jag vet hur dåliga vissa e) så e någon snäll person villig att ringa eller berätta för mig vart man ringer? hehe e dålig på sånt där:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Om du ska sälja fler än 5 st kaniner per år så går du in på jordbruksverkets hemsida och beställer blanketter för att få sälja kaniner.
Jag har idag ringt Länsstyrelsen i Sthlm o blivit hänvisad att fylla i tre sorters blanketter.
Hade inte en aning om att man inte fick ha fler än 5 st även privat hemma…
Inte direkt så att man blir informerad, utan får själv gissa sig till det :)
Lite knas.
#10: Fast att man inte får ha mer än 5st privat stämmer inte.
Det som står i lagen är att om man upplåter/utfodrar (dvs har inackordering) fler än 6 kaniner per år måste man ha tillstånd.
Men det finns ett undantag också:
7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.
Det där med 5 djur syftar till om det är tätbebyggt område.
Vissa kommuner kräver då tillstånd, medans andra inte gör det.
Där jag bodde tidigare (dvs där mina föräldrar bor) krävde kommunen inget som helst tillstånd, så länge kaninerna inte blev en sanitär olägenhet.
Fast hon jag talade med idag sa att om du har fler än 5 burar/akvarium så krävs tillstånd av Länsstyrelsen…så jag tar henne på orden och ansöker.
O detta gäller hamstrar för min del.
"Förvaring och eller utfodring av 6 eller fler förvaringsutrymmen med djur anses vara av större omfattning" paragraf 16 gällande krav på tillstånd för djurhållning.
#12: Och det är där undantaget kommer in, som jag citerade.
7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd.
Sedan gör man ju som man vill om man söker tillstånd i vilket fall.
Men enligt lagen är det alltså inget krav om det inte är yrkesmässigt.
Ja okej!
Hon jag talade med verkade inte vara så jätteinne på området men blanketterna är iaf beställda så får vi se :)
Om någon får fatt på mer info ang om tillstånd behövs för att sälja till djurbutik stämmer får ni gärna skrika till.
Jag har inte hittat att det krävs någonstans än.
Mvh bengt arne
Jo om du säljer 5 elr fler per år. Se ovan.