Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1192 ggr
[Smultronsöt]
0

Selträna!

När ska man börja träna kaninen i sele? Jag har glömmt bort! ;)

Det är en holländare, men ändå. :)

Snälla någon som vet?

[Bolten]
0

minst tre månader.

Fridaaaa
0

Mina brukar jag vänja vid sele redan vid 10-11 veckors ålder, sedan börja gå med dem i sele vid 14-15 veckors ålder :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Bolten]
0

Jag tkr iaf att 10-11 veckor är för tidigt då kaninen är för liten + att skelettet är skört och kan skadas.

Fridaaaa
0

#3 Att vänja dem vid selen skadar ju inte, menar inte att man ska gå med kaninen, menar att den ska vänja sig att ha selen på sig bara, att visa att selen inte är farligt :)

[Bolten]
0

#4 men av vilken anledning ska den börja ha på sig sele vd 10 veckor?? varför ska man börja så tidigt?

Fridaaaa
0

#5 Du skrev själv "minst 3 månader", om jag vänjer vid 10-11 veckan istället för 12 veckan, big deal?

[Bolten]
0

#5 jag tycker det ja.

Fridaaaa
0

#7 inte jag då ungen inte tar skada av att man lägger sele på den

Kickan90
0

det är bra att bra sätta på selen i god tid, det kan inte skada kaninen om man har en rätt sele.

man tar ju självklart bort själva kopplet som Frida säger och bara har på kaninen selen så att den vänjer sig.
det är bra att göra det när dom är små så att dom vet att selen inte är något farligt.

ser inget fel med det..
alla har olika åsikter men vi behöver inte starta ett stor disskusion utan bara allmänt råd om varför man tar den veckan osv alla gör ju som sagt olika :)

att dessutom ta på bara selen tidigt innebär att kaninen oftast blir snabbare tryggare i selen. (säger ingen ålder utan var och en får göra som den vill så länge de inte skadar vilket de inte gör med bara selen)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Fridaaaa
0

#9 Bra utformad och bra skrivet:)

[Smultronsöt]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, men jag håller med Bolten. :)

Någon månad innan man kan hoppa med den, skulle väll inte skada?

Inspiration
0

Det man ska vara försiktig med är väl att tex börja hoppa eller gå ut med dem innan de är 6 månader, då inte revbenen har vuxit sig tillräckligt starka för att klara av om trycket från en sele som blir för hårt. Tex som den hoppar till, blir rädd eller någonting annat som får den att rycka till.

Sen är det nog ingen fara att ha den på innan, men kan ingenting om det så får lita på ovanstående.

[Bolten]
0

#12 menade precis de du skrev med revbenen :) bra skrivet (y)

Fridaaaa
0

#13 Ja men jag skrev att jag bara har selen på, inget koppel osv, då skadar det inte den över huvudtaget.
Och det skriver #12 också :)

[Smultronsöt]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med er alla ;)

Men jag har en sele som typ inte väger nånting den är bara av tyg lix. Den tänkte jag börja med. :)

texmex
0

Jag gör som Fridaakesson, jag vänjer dom vid sele så att dom inte är rädda för den. Sen när dom är tillräkligt stora så kan jag börja med koppel också ;)