Ta isär kaninerna?
För att göra en lång historia kort så är det så att nu har en av mina kaniner (skorpan) börjat jaga min andra kanin som är hennes syster (tingeling) dom är från samma kull och har bott med varandra hela livet.
Tingeling börjar bli smalare och jag gissar att Skorpan jagar iväg henne från maten. Jag har också upptäckt bitmärken i nacken på Tingeling.
Dom bråkar inte så att dom slåss, utan det är mer "småtjafs" som Skorpan gör med Tingeling.
Ska jag sära på dom?
(dom bor tillsammans med en annan kanin, Tussan som det funkar bra med, dte är bara dom det blivit lite krångel med nu)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan inte vara att någon brunstar så dem är lite extra bråkgia just nu bara?
#1 ibörjan trodde jag att det var så, men nu har det hållt på en längre tid :/ Men det kan ju bara vara tillfälligt också men Tingeling har blivit så mager…
Sätt Tingeling i en egen bur när de ska få mat, så att hon kan äta ifred. Sen vet jag tyvärr inte vad du ska göra.
/ Tilda
#3 hade den ideén idag :) Men hon ville inte äta nar hon var ensam :/ Fast det är nog en vane sak..
#4 Kan inte Skorpan äta ensam då? Så kan Tingeling vara med Tussan och äta?
/ Tilda
Jag skulle nog sära på Skorpan och Tingeling, men att Tingeling får gå tillsammans med Tussan så att hon inte blir ensam. Kanske trivs Skorpan bättre ensam?
Om de inte är kastrerade så kan det ju vara att dem brunstat, och att beteendet sedan har hållt i och att dem bråkar nu om reviret.
Om kaninen magrar och vägrar äta, bör du uppsöka vett. och kanske kolla tänderna? Så att det inte har med något "bettfel"/för långa tänder att göra som gör att hon inte vill äta.
Det låter som att den andra kaninen dominerar, genom att para sig/rida på den andres rygg och det är förmodligen därför den utsatta kaninen har bitmärken i nacken.
Jag skulle särat på kaninerna ;)
Tingeling äter som hon ska bara att hon äter långsammare än dom andra så då puttar dom bort henne från den maten hon har kvar när dom ätit upp.
då Skorpan bråkade ännu mer med Tingeling igår så ha jag nu särat på dom, så nu bor Tingeling med Tussan. Jag ska också börja ge Tingeling mer foder så att hon går upp i vikt
#8 ge dem mer mat så dem andra hinner äta sig mätta och när dem är mätta och lämnar maten kan den andra äta?
Men då blir ju kaninerna tjock man får ju itne ge för mycket mat heller!
men du kan ju dela på dom när dom äter :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#10 Inte nödvändigtvis, när jag ger mer till mina kaniner äter dom tills de är mätta och lämnar kvar resten (dom äter upp ca 3-4 msk) och blir inte alls tjocka :) Helt olika ^^
Jag tycker Beccas förslag var bra. (#6)
#10 mina äter tills dem är mätta och lämnar resten och äter mer senare. Speciellt hö kan man ju ge hur mycket som helst av.
Jag tror mina äter tills dom blir mätta vilket är = att dom äter upp allt :)
#13 Ha du testat? Tvivlar på att någon kanin äter upp precis allt man ger, känner flera som har gett en full matskål och alla som gjort det har alltid pellets kvar i skålen, för aldrig att dom äter en full skål på egen hand :)
Hö däremot kan mina kaniner äta rätt så mycket av på en gång! (Beroende på vad det är för hö) Vi har hö i småbalar, ganska grönt, tunt och med löv i, från "vår bonde", höet från storbalarna (som min svärmor har till hästarna) äter dom knappt av för det tycker dom inte om, det är ganska ljust och grovt).
#14 Det jag har testat är bara 1 msk åt gången då dom bara får 1 msk om dagen på sommaren :)
Men nu inatt så har Skorpan ryckt av sig en STOOOOOOOOR hög med päls (i sin bur där hon bor själv för tillfället) så det visar ju att hon är skendräktig? så jag tror dom kan flytta ihop igen om en vecka eller två, då det förmodligen var annledningen till att hon bråkade och var grining på Tingeling. Eller vad tycker ni? :)
#15 Du kan ju prova att släppa ihop dom under uppsikt när Skorpan har slutat att vara skendräktig?, och om det går bra så kan du kanske låta dom gå ihop igen? :)
#16 jo, ska nog testa att ta ihop dom igen om någon vecka eller två när hon inte är skendräktig? igen :) ^^
Nu har jag tagit beslutet att sära på dem. Nu har dom varit i sär i ca 2 veckor och jag tycker Skorpan se ut o ha tråkigt :/ sitter bara i ett hörn hela dagarna och äte rinte lika mycket som förut just nu… det kanske var dumt o ta isär dem? :(