HJÄLP bebisar!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gick precis ut för att fylla på hö till Pricken (kastrerad hane) och Teddy som är en teddydvv, en omplaceringskanin som vi fick hem för ca tre veckor sedan.
Jag ser att det ligger en massa pälstussar i buren och att Teddy sitter med ryggen mot mig inne i huset och kommer inte fram när jag lockar på henne. Tycker att det verkar konstigt och "gläntar" försiktigt på huset. Ser då till min stora förvåning en rosa korv under Teddys mage!! Hon har alltså fått ungar!! 
Jag hade absolut ingen aning om att hon var dräktig, hon måste ju ha varit det redan när hon kom hit. Hon är ca 2,5 år och har haft kullar tidigare. Är det en ok ålder att få en kull?
Hjälp mig nu, snälla ni! Det är ju jätteroligt så klart, men vad ska jag göra nu? Behöver jag kolla till ungarna? Vad ska jag hålla koll på? Hon har lagt dem i huset som sagt, och det är ett ganska enkelt trähus. Det ligger mycket päls utanför huset men jag har inte sett hur själva boet ser ut. Hon hade inte börjat boa igår så det måste hon ha gjort inatt eller nu på morgonen. Finns det risk för att ungen/ungarna blir kalla? Ska Teddy få någon särskild mat? Jag tog ut Pricken därifrån direkt, kan han bo kvar med Teddy och ungarna eller ska jag flytta honom till en annan bur??
Är HELT okunnig på detta!!!
Nä har hon haft kullar innan så skall de ju vara oki.
Kika till henne i kväll, gnugga händerna i hennes bajs så kan du försiktigt kika i boet om hon låter dig göra det, kolla om alla lever och ser oki ut. E det nån död plockar du bort den/dem.
Se till att hon får bo själv nu med ungarna.
Och att hon har fri tillgång till mat!
Lycka till! :)
Kram /Tess
Glömde!
ja de blir lätt kalla, så se till att ingen hamnar utanför boet. Mamman diar dem 2 ggr per dygn, så även om du inte tror hon bryr sig så e hon där inne när de e lugn och ro. Och hon har vart med förr, hon vet hur hon skall ta hand om dem :)
Hon har antagkligen gjort ett jättefint bo där inne, brukar dock hamna päls utanför när de drar in för bygga bo!
Så bara de inte ligger nån unge utanför boet så behöver du inte oroa dig! :)
Kram /Tess
#1 Tack snälla för tipsen, man blir ju helt handfallen!!!
Men då låter jag henne vara fram till ikväll och kollar till dem då. Och Pricken får flytta ut!
#1 Ja manblir ju det! :) Samam för mig vid första kullen! :)
Ja du kan bara ha lite koll nu under dagan så ingen hamnar utanför boet! :)
Ang spec mat som du fråga så bra pellets och hö är det viktigaste! :)
Kram /Tess
hör av dig till förra ägaren osv för att försöka få fram vem som är pappa.
de kan vara väldigt svårsålt med kaniner som man inte vetbakgrunden till.
tycker att du har fått bra tips?, men ta på de torra kanintollarna för honan vill gärna att boet ska vara "rent".
sen kan du ju flytta kaninmamman så att hon inte är i buren när du ska pilla på dom. ungefär när de är 3-4veckor så är de ganska lätt att se könen på dom :)
jag har en bra bild på hur min hane såg ut när han var 3½ vecka.
så säg bara till så kan vi hjälpa dig att könsbestämma dom =)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Uppdatering idag:
Har kikat på de små medans Teddy satt och smaskade blåbärsris, och de verkar må toppen trots nattens händelser (se inlägget "Älskade Pricken"). Det är fyra stycken och det ser ut som tre vita och en brokad/mantlad. Teddy har gjort ett jättefint bo inne i huset och de känns varma och goa. De verkar väldigt aktiva och pigga alla fyra! Kravlade och sprattlade massor och "knorrade" när jag rörde dem. Såå söta små marsipangrisar! 
Har också kontaktat den förra ägaren och fått veta att pappan måste vara en annan teddy, vit blåögd och väldigt trevlig! Jag ska även få en kopia på hans stamtavla. Ni får gärna hjälpa till med könsbestämning framöver!
Tur att det händer något roligt också och inte bara hemskheter…
va kul att det verkar lösa sig iallfall, då blir dom lite lättare att sälja också :)
såhär såg min hane ut vid 3½ veckors ålder ;)
har tyvärr ingen på honorna men de är ju väldigt lätt att se om de är en hona om den inte luras då honornas är som ett I (streck) hela vägen :)
du ska kunna se könen vid 4 veckor iallfall :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
du måste visa bilder sen när dom blir stora nog :D
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#8 Absolut, det kommer! :o)
Åhhh så kul! Härligt att följa denna tråd! :)
Kram /Tess
Vilken överasskning! ;)
Vad kul, lycka till med dom små framöver! :o)