Tillåtet mått?
Innan bodde Flizan och Tufsan ute i en ganska stor bur, men Tufsan blev dålig och var tvungen att ta in henne och Flizan. Nu undrar jag: Är en bur på 0.6 kvm godkänd till 2 dvärgkaniner? Har dem inne nu tills Tufsan är helt bra igen.
Dem får komma ut och skutta flera timmar om dagen då jag går hemma.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det beror på hur man tolkar lagen.
Tyvärr anser jag att den inte är tillräckligt tydlig på den punkten, då den uppenbarligen går att tolka olika.
Jag tolkar det som så att det är 0,25kvm/kanin som gäller.
Dvs 0,5kvm för 2 kaniner, vilket ju är samma yta som för 1 ensam kanin.
Andra har tolkat det som att det är 0,25kvm för varje kanin extra, dvs 0,75kvm för 2 kaniner.
Jag tycker dock att det låter lite lite med 0,6kvm för 2 kaniner.
jag tror inte den är godkänd men om det bara är tillfälligt så går det nog bra :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#1 Ja det var därför jag frågade, för man vet inte riktigt hur man ska tolka det. Kan ju tolkas vilket som.
Dem är ute minst 6-8timmar/dag och springer. Tycker du att det är för lite även då? Tror dock att det är godkänt (dock är minsta måtten inte så bra)
#2 Ja det är bara tillfälligt, dem kommer att flytta ut igen när Tufsan mår bra igen, men ville inte sära på dem, ifall det inte går att släppa ihop dem igen.
Kommit på en idé hur dem ska få större yta! I alla fall när jag är hemma (vilket jag är nästan hela dagarna)! Kan visa bild imorgon ;)
0,6kvm är godkänt för två dvärgkaniner. De står lite knäppt i lagen men om man har en eller två kaniner så är 0,5kvm OK, men har du tre i samma bur så ska de ha 0,5kvm VARDERA, så har jag tolkat lagen.
#5 Okej :)
Detta är som sagt bara tillfälligt =)

Så gär står deti jordbruksverkets regler, för kanin under 3 kg är minsta tillåtna ytan 0,5 kvm, för grupphållning är minsta ytan per djur 0,25 kvm, alltså får man ha två kaniner i en bur som är 0,5 kvm, ska man ha tre kaniner är det 0,75 kvm som gäller osv. Vilket naturligtvis är för litet, men det är vad som är godkänt i alla fall.
#7 Ja jordbruksverkets mått är för små tycker jag, jag brukar göra så här (ialla fall med marsvinen), står det t.ex att buren är godkänd för 4 marsvin har jag 2 i den (alltså hälften), står det att den är godkänd för 8 st, har jag max 4-5 st, alltså ungefär hälften.