gammal kanin
Hejsan, har tänkt att skriva och fråga för länge sen men de har inte blviit av. Det är så att jag har min kaninkille Zlatan, är inte riktigt säker på hans födelsedatum men har alltid haft i minnet att han är född 2003. Har haft honom 7 år iallafall, och ifall han är född 2003 så är han en gammal kille nu. Okastrerad.
Jag undrar vad de finns för tecken som säger att ja nu börjar han bli lite till åren, eller visar kaniner inte sånt? Han är ju rysktecknad så jag kan inte se ifall han blivit gråhårig ;)
Han hänger med fortfarande och är jätte pigg, ligger och sover ofta men det har han alltid gjort så länge jag kan minnas. Det jag märkt är att han alltid gått på låda men nu så har han börja kissa och bajsa utanför sin låda.
Någon som har erfarenhet av gamla kaniner ? :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Ja nästan alla våra kaniner har blivit gamla, nästan alla har blivit minst 6 år gamla (oftast äldre) men det vi har märkt är att dem blir lite slöare men det kan skilja ifrån kanin till kanin 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min kanin blev 11 år, och det som skiljer sig är väll att de kan verka lite tröttare. Min fick även lite försämrad syn så han låg oftast och tog det lugnt.
Jag har bara än så länge haft en kanin som han bli såpass gammal (9 år).
På honom märktes ingen skillnad alls, men han var väldigt lugn under hela sin livstid.
Det är individuellt hur pass man märker, lite beroende på hur pass mycket de åldras.
Vissa åldras lite andra får problem med ögon, blir "stela"/slöare odyl.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På min gamling (11 år) märktes ganska många ålderstecken. Han blev stelare i lederna, fick sämre sy och hörsel, sov mer och oftare, fick vita hår på nya ställen. Han var också alltid rumsren men den sista tiden hände det att han tappade pluttar på golvet. Tänderna i överkäken (inte framtänderna) slutade växa det sista.
Jag gav honom fler lådor och med lägre kant för att underlätta för honom att hinna till lådan och att komma i och ur den. Han fick också mat i mindre portioner och oftare det sista. Verkade som om han uppskattade det.
När han väl gick bort var det hjärtat som sade stopp. Jag märkte att han började andas kortare och det förvärrades. När han avlivades konstaterades hjärtsvikt och vätska i lungorna.
Vad fin din lille kille är!
Tack för alla svar!
Zlatan har alltid varit slö och alltid sovit, när man kommer till buren så ligger han raklång och verkligen sover djupt. Andas tungt, när man bär honom så andas han på ett annat visst sätt. Det kan kanske bero på att han tycker det är obehagligt. Så har har han alltid varit så länge jag kan minnas.
om era kaniner blev runt 10-11 så är han ju ung fortfarande! :D
Har hittat en knöl på sidan på honom som känns som en fettknöl, kan kaniner ha fettknölar som hundar? (kan betyligt mycket mer om hund)
Jag bytte till en låda med mindre kanter för att som du sa att han kan ta sig lättare i och ur, men han sätter sig för långt upp med rumpan när han kissar så de kommer över kanten och utanför lådan hehe.. Inte alltid lätt ;)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Har en gammal hane på ca 8 år.
Man har märkt av på sistone att pälsen börjar tappa glans och han ser ganska gammal ut.Dessutom inte lika springig men fortfarande glad :)
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Ja, jag tror att kaniner kan få ofarliga fettknölar, men om du är orolig kan du ju be vetten titta på den.
Ett tips? till toaproblemet: prova att fästa en "plast-sarg" mot den sida han vanligen kissar över. (Se till att sätta den på insidan bara, så kisset inte rinner emellan istället…)
Hejdlöst söt han är då…!
Har två tjejer härhemma på 7 år som jag fick när dom var 2,5 år gammla. Då var dom stressade och rädda, men nu är dom lugna och snälla, dock lite smått överviktiga. En av honorna hoppade förut, men funderar på att hoppa henne lågt som 10-30 cm igen bara för att hon tycker det är så kul, måste bara köpa/bygga hinder :)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com