Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 625 ggr
T0vve
0

Bettfel?

Har kaninen bettfel endast om de övre framtänderna går under de nedre? Eller är det bettfel också om överkäken är dragen åt ex. höger och underkäken åt vänster? 

Jag har undersökt mina kaninungar på 10 dagar och ibland ser det ut som att deras käkar inte går ihop som de ska. Men ibland gör den det. Så kan det vara tillfälligt att de vrids?

Om inte, räknas det då som bettfel?

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Kristall
0

Bettfel = defekt bett, helt enkelt, så ja, det kan yttra sig på olika sätt.

Kan ju hända att ungarna biter ihop fel av någon annan anledning, ser ofta lite annorlunda ut när man öppnar munnen på dem och kollar bettet då det inte blir en naturlig situation sas.

Jag skulle avvakta och se, de är ju ändå bara tio dagar gamla.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan vara så också att när du kollar tänderna så trycker du käkarna åt varsitt håll omedvetet, det beror på hur du håller.

Men ja, det som inte ser ut som ett korrekt bett är bettfel.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Linnet
0

Det beror nog på hur du håller, dom gilalr ju inte direkt att man kollar tänderna och brukar inte hålla sig så stilla och då kan det ju bli lite snett, tror inte det är nåt fel.

Zvintos
0

Vad jag lärt mig så föds kaninungar med tångbett, så betten kan se konstiga ut när de är små.
Bettet brukar rätta till sig tills de fyllt 3 veckor.
Så innan dess får man ingen direkt rättvis bild över hur deras bett kommer se ut, utan vänta tills de blir äldre med att kolla.

Sedan blir det lätt så att bettet kan se lite knasigt ut beroende på hur man håller, precis som redan sagts.

T0vve
0

Tack allihopa, jag tror inte heller att det är någon fara. Just eftersom det har varit snett ungefär varannan gång och varannan gång inte. Men jag väntar tills de blir äldre med att avgöra. Idag öppnade de ögonen i alla fall :D

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se